بازار بگرام رونقش را از دست داده است

بازار بگرام

فرهاد ۲۶ ساله از سال ۲۰۱۶ تا شش ماه پیش، در بازار نزدیک به پایگاه سابق نیروهای امریکایی و متحدانش در بگرام دکان داشت.

فرهاد که یگانه نان آور خانواده ۹ نفری خود است می‌گوید که حالا دیگر از فروش کالاهای دست دوم امریکایی در بازار بگرام خبری نیست.

او یکی از هزاران نفری است که کارش را در بازار بگرام از دست داده: "قبلاً دکان کالاهای مستعمل امریکایی داشتم و اموال میدان هوایی بگرام را به فروش می‌رساندم. حال که از میدان مال بیرون نمی‌شود کار ما فلج شده، شغل خود را تغییر دادیم و کار ترمیم موبایل را انجام می‌دهم. حال روزانه صد الی یکصد و پنجاه افغانی عاید می‌کنم ولی قبل از تحولات یعنی آمدن طالبان در کار موبایل سازی روزانه پنجصد افغانی عاید داشتم اما حالا وضعیت مالی خوب نیست. زمانیکه نیرو‌های خارجی در میدان هوایی بگرام مستقر بودند اموال استفاده شده‌‌شان را کارگران داخل میدان به بیرون از میدان هوایی انتقال می‌دادند و ما آن را خریداری می‌کردیم. اما حالا به علت نبود خارجی‌ها در میدان هوایی و نبود اموال مستعمل بازار این کار از بین رفته است."

بازار بگرام

بازار موسوم به "دهن میدان" تقریباً بیست سال قبل پس از ورود نخستین واحدهای نظامی امریکا و متحدانش به پایگاه بگرام ساخته شده بود. این بازار که چند صد دکان دارد تا یک سال قبل هم فعال بود اما حالا خالی و ساکت به نظر می‌رسد.

وحید: قبلاً فروشات زیاد بود اما حال هیچ فروش نداریم

عبدالوحید ۴۸ ساله از معدود دکانداران باقیمانده در بازار بگرام است. او سال‌های قبل را با حال حاضر مقایسه می‌کند: "قبلاً فروشات زیاد بود اما حال هیچ فروش نداریم اگر قبلاً دو هزار افغانی و سه هزار افغانی فروش می‌کردیم حالا صد افغانی هم فروش نمی‌شود. کسی که پول دارد کار خود را تغییر می‌دهد ولی کسی که پول ندارد مثل من مجبور است بوت‌های سیزده نمبر و چهارده نمبر را به فروش برساند. نیرو‌های امارت بوت نظامی نمی‌خرند و مردم ما غریب است و در به در و خاک بسر هستند مردم اموال خود را می‌فروشند و به کشور ایران می‌روند و در آنجا ضرب و شلاق می‌خورند و حبس می‌شوند من هم خواستم که اموال دکان خود را فروخته به کشور ایران بروم اما حال که می‌بینم در ایران هم بدبختی است افغان‌ها را بازداشت می‌کنند لت و کوب می‌نمایند و به کشور‌شان باز می‌گردانند."

مسدود شدن بازار بر زندگی مردم عادی در ولسوالی بگرام هم تاثیر گذاشته

محمد مایل در قریه غلام علی زندگی می‌کند. او به رادیو آزادی گفت: "بازار بگرام خیلی خوب بود و جمع و جوش مردم زیاد بود مردم از کابل، مزار شریف، قندهار، جلال آباد می‌آمدند و اموال امریکایی مستعمل را خریداری می‌کردند و در ولایت خود می‌فروختند. در حال حاضر اموال کهنه و مستعمل از میدان هوایی بگرام بیرون نمی‌شود دکان‌ها در حال سقوط هستند و وضعیت مالی مردم ۸۵ فیصد پایان آمده است حال شما می‌بینید که اکثر دکان‌ها بسته اند و در سابق ده روز قبل از عید دکان‌ها کیک و کلچه می آوردند و بازار بیر و بار می‌بود حال همه خواب هستند در سقوط قرار دارند چون کار و بار نیست."

حال که چند روز به عید رمضان مانده دیگر از آن دکان‌های پر از کیک و کلچه در نزدیکی پایگاه بگرام خبری نیست.