مرکز خیریه ملک سلمان برای خانواده ها مواد خوراکی توزیع می‌کند

عکس، آرشیف

مرکز خیریه بین‌المللی ملک سلمان که مرکز آن در عربستان سعودی است٬ از روز دوشنبه روند توزیع مواد غذایی را به خانواده‌های بی‌بضاعت در کابل و شماری از ولایت‌های افغانستان آغاز کرده است.


احمد ولی یوسفزی، مسئول تطبیق کنندۀ این برنامه در مورد به رادیوآزادی گفت: "این کمک به ارزش بیش از یک میلیون دالر است که برای ۱۸۶۰۰ خانواده بی‌بضاعت، در ولایات کابل٬ ننگرهار٬ بلخ٬ پکتیا٬کنر و هرات توزیع می‌شود."


روند توزیع کمک ها در افغانستان همواره با انتقاد های جدی رو به رو بوده است. بسیاری از افراد مستحق دریافت کمک شکایت دارند که هیچ امدادی دریافت نمی کنند و یا مقدار کمک های که در اختیار آنان قرار می گیرد٬ خیلی اندک است.

عبدالرحمن ۴۵ ساله، سرپرست یک خانواده هشت نفری در کابل است که در یکی از جاده‌ها کفش‌دوزی می‌کند.

او می‌گوید، کار و بارش خوب نیست و روزانه با ۱۰۰ افغانی درآمد که به دست می‌آورد، نمیتواند نیازمندی های خانواده اش را بر آورده بسازد.

او نیز از شیوه توزیع کمک ها شکایت دارد: "کمک‌ها زیاد می‌آید اما برای ما نمی‌رسد، تا حال چندین بار تذکرۀ من را گرفتند و وعده کردند که برایت کمک می‌کنیم، اما هیچ چیزی برایم داده نشده است."

در کنار این کمک‌ها هم اکنون شماری از تاجران و افراد ثروتمند افغان نیز کمک‌های غذایی را در ماه مبارک رمضان به خانواده ها توزیع می کنند٬ اما افزایش فقیر و نبود فرصت های کاری٬ به ویژه پس از ایجاد حکومت طالبان در افغانستان٬ منج به طولانی تر شدن صف افراد و خانواده های بی بضاعت شده است.