وزیر خارجه هند: افغانستان را فراموش نکنید

اس جی شنکر وزیر خارجه هند

هند یک‌بار دیگر از جامعۀ جهانی که در حال تمرکز بر جنگ جاری در اوکراین است، خواست افغانستان را فراموش نکند.

اس جی شنکر وزیر خارجۀ هند روز سه‌شنبه (۷ ثور ۱۴۰۱) هفتۀ جاری در نشست ژئوپلیتیک در دهلی جدید گفت تنها اوکراین نه، بلکه در دیگر بخش‌های جهان هم مشکلات مشابهی وجود دارد که او از افغانستان یاد کرد.

وزیر خارجه هند: چیزی را که جهان در افغانستان کرد از روی کدام اصول توجیه شده می‌تواند؟

وزیر خارجه هند در مورد سکوت اتحادیۀ اروپا و جامعۀ جهانی پرسش‌گونه گفت: "اگر به این چالش‌ها از نگاه اصول نظر کنیم، زمانی که این اصول در آسیا با چالش روبه‌رو بود، اروپا به ما سفارش کرد که بیشتر تجارت کنید، اما ما به شما اینگونه سفارش نمی‌کنیم اگر در مورد افغانستان برایم واضح سازید، چیزی را که جهان در افغانستان کرد از روی کدام اصول توجیه شده می‌تواند؟"

پیش از این نیز رئیس جمهور و وزیر خارجۀ هند در مورد وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که وضعیت کنونی افغانستان موضوعی است که فضای بی‌باوری را در جهان ایجاد کرده و این نگرانی را با خود دارد که منطقه چگونه به ثبات دست پیدا کند.

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم می‌گوید که جنگ اوکراین نباید سبب شود که جهان بحران افغانستان را فراموش کند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران

آقای رئیسی روز دوشنبه در دیدار با سفیر جدید لاتویا در تهران یک بار دیگر اتهام وارد کرد که حضور ناتو و امریکا در افغانستان به جز ویرانی و کشتار نتیجۀ دیگری نداشته و امنیت افغانستان و منطقه را هم تامین کرده نتوانسته است.

اما امریکا و ناتو بارها تأکید کرده اند که به هدف‌شان در افغانستان دست یافته اند و در کنار آن تهدید هراس‌افگنی برای منطقه و جهان را از بین بردند.

به همین گونه امریکا و کشورهای عضو ناتو با کمک میلیاردها دالر به افغانستان در بخش تعلیم، بازسازی و بخش‌های دیگر پیشرفت‌های را به میان آوردند که حاکمان پیشین از آن به عنوان دست‌آورد خودشان یاد می‌کردند.

آقای رئیسی گفت، جنگ اوکراین نباید توجه جهان را از بحران ایجاد شده در افغانستان، مشکلات مردم و شمار بلند مهاجرت در این کشور به دور نگه دارد.

ترس بی‌ثباتی منطقه به دلیل وضعیت جاری در افغانستان هر روز رو به افزایش است، اما طالبان هر روز با این اطمینان به پیش می‌روند که وضعیت تحت کنترل قرار دارد.