شماری از زنان: طالبان اجازه دهند به وظایف خود برگردیم

عکس، آرشیف

یلدا کارمند ریاست سارنوالی ولایت هرات است که از زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان اجازه رفتن به وظیفه برایش از سوی ریاست این سارنوالی داده نشده است.

او که هنوز از این اداره حقوق دریافت می‌کند، می‌گوید هشت ماه است او و همکارانش در بی‌سرنوشتی کامل به‌سر می‌برند و با وجود تقاضاهای مکرر آنان، هنوز معلوم نیست به وظیفه خواسته خواهند شد یا نه: "من قبلاً سارنوال بودم، از زمانی که حکومت امارت اسلامی آمده معاش ما را پرداخت می‌کنند. ما امیدوار هستیم که اجازه کار زنان هم کنار مردان داده شود."

طالبان از زمان حاکمیت‌شان در ۱۵ اگست سال گذشته میلادی، به بیشتر زنان در اداره‌های ملکی و نظامی اجازه کار و حضور در اداره را ندادند.

اما ظاهراً همه مانند یلدا چانس دریافت حقوق بدون کار را ندارند.

زیبا افغان کارمند یکی از وزارت‌خانه‌ها در کابل است. او در هشت ماه پسین نه اجازه کار را داشته و نه هم حقوق دریافت کرده است.

زیبا با اشاره به نیازمندی حضور زنان در اجتماع، از حکومت طالبان می‌خواهد زمینه کار زنان را در اداره‌های دولتی فراهم کنند: "ما در این باره زیاد جستجو کردیم، رفتیم چندین بار که سرنوشت ما چه می‌شود بالاخره ما کارمند بودیم، معاش‌های ما چند ماه مانده پرداخت نشده. تنها گفتنی آنها این است که با این شرایط نمی‌شود کاری کرد باید منتظر باشیم."

طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی مبنی بر سرنوشت کارمندان زن در نهادهای دولتی پاسخ ندادند.

اما در گذشته گفته بودند برای حضور زنان طرزالعملی خواهند ساخت.

بر اساس آمار حکومت گذشته، ۳۰ درصد کارمندان دولتی زنان بودند که بیشتر آنان را آموزگاران زن تشکیل می‌دادند.

با آن هم حضور زنان در نهادهای ملکی و نظامی در حکومت جمهوری پیشین پررنگ بود اما با سقوط نظام جمهوری، فعالیت همه این زنان نیز سقوط کرد و خانه نشین شدند.