مرکز خبرنگاران افغانستان: روز های بد در انتظار رسانه‌هاست

عکس آرشیف : رسانه های افغانستان با تهدید های جدی رو به روست

وضعیت وخیم رسانه ها و آزادی بیان در افغانستان نگرانی های تازه یی را از ادامه فعالیت های مطبوعاتی و حرکت در خط آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است.

سفارت امریکا برای افغانستان در قطر٬ به مناسبت سوم می روز بین المللی مطبوعات از کارکرد خبرنگاران و رسانه های افغانستان ابراز حمایت کرده است.

این سفارت در پیامی نوشته است : « خبرنگاران از ساحات جنگی گزارش میدهند و زندگی شانرا با خطر مواجه می سازند و با موارد آزار و اذیت، زندانی شدن و خشونت٬ رو به رو می شوند.

سفارت امریکا برای افغانستان در قطر: از کار خبرنگاران و رسانه ها حمایت می کنیم

ابراز حمایت سفارت امریکا برای افغانستان در قطر در حالی صورت گرفته است که رسانه های افغانستان با مشکلات و چالش های تازه یی از جمله محدودیت ساحه کاری٬ بازداشت خبرنگاران و در بسیاری از موارد جلوگیری از فعالیت خبرنگاران زن٬ رو به روست.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می گوید که عملکرد حکومت طالبان باعث کمرنگ شدن فعالیت رسانه ها نشده است٬ بلکه مشکلات مالی علت اساسی این روند است:

" برخی از رسانه ها که متاسفانه با مشکلات اقتصادی مواجه شدند، اعلان های تجارتی خود را از دست دادند یا که از سوی نیروهای خارجی و یا هم سفارت ها تمویل می شدند. پس از آنکه دیگر تمویل نشدند مسدود شدند.».

آزادی مطبوعات یکی از دستاورد های بیست سال گذشته در افغانستان خوانده میشد که پس از سقوط دور نخست حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی این کشور به تدریج به آن دست یافته بود٬ اما اکنون وضعیت آزادی مطبوعات در افغانستان چگونه است؟

عکس : طالبان شماری از خبرنگارانی را که در کابل جریان تظاهرات زنان گزارش تهیه میکردند٬ مورد حمله قرار دادند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارش مفصلی به روز سه شنبه وضعیت مطبوعات را در این کشور نگران کننده خوانده و از بدترشدن آن هوشدار داده است.

چرا کار رسانه ها در افغانستان هر روز دشوار تر می‌شود؟

یافته های این گزارش نشان میدهد که از ماه می سال گذشته میلادی تا ماه می امسال حدود ۱۳۰ رویداد خشونت علیه خبرنگاران از جمله ۹۰ مورد بازداشت همراه با خشونت و تهدید در افغانستان به ثبت رسیده است که براساس این گزارش اکثریت آن زیر سلطه طالبان بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که پس از سقوط حکومت جمهوری در بیست و چهارم اسد سال گذشته، نیمی از حدود شش صد رسانه بطور خاص رادیو ها، تلویزیون ها و نشریه های چاپی مسدود شده اند و حدود سی درصد دیگر رسانه ها در آستانه مسدود شدن اند.

گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که از زمان تسلط مجدد طالبان در افغانستان٬ افزون بر افزایش بی سابقه تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه ای، دسترسی به اطلاعات هم در افغانستان بطور جدی محدود شدده و خبرنگاران مجبور به خودسانسوری شده اند.