وزیر خارجه امریکا طالبان را به سرکوب آزادی مطبوعات متهم کرد

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

وزیر خارجه امریکا حکومت طالبان را متهم کرد که آزادی مطبوعات در افغانستان را به شکل منظم سرکوب می‌کند.

انتونی بلینکن در این مورد شب گذشته سوم ماه می در یک اجلاسی که به مناسبت روز بین‌المللی مطبوعات در واشنگتن برگزار شده بود، سخن گفت.

از سویی هم مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارش مفصل به روز سه شنبه وضعیت مطبوعات را در این کشور نگران کننده خوانده و از بدترشدن آن هشدار داده است.

یافته های این گزارش نشان می‌دهد که از ماه می سال گذشته میلادی تا ماه می امسال حدود ۱۳۰ رویداد خشونت علیه خبرنگاران از جمله ۹۰ مورد بازداشت همراه با خشونت و تهدید در افغانستان به ثبت رسیده که براساس این گزارش اکثریت آن زیر سلطه طالبان بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که پس از سقوط حکومت جمهوری در بیست و چهارم اسد سال گذشته، نیمی از حدود شش صد رسانه بطور خاص رادیو ها، تلویزیون ها و نشریه های چاپی مسدود شده اند و حدود سی درصد دیگر رسانه ها در آستانه مسدود شدن اند.

گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که از زمان تسلط مجدد طالبان در افغانستان٬ افزون بر افزایش بی سابقه تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه ای، دسترسی به اطلاعات هم در افغانستان بطور جدی محدود شده و خبرنگاران مجبور به خودسانسوری شده اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته که عملکرد حکومت طالبان باعث کمرنگ شدن فعالیت رسانه ها نشده٬ بلکه مشکلات مالی علت اساسی این روند است.