فارن پالیسی: چین می‌خواهد سرمایه گذاری هایش در افغانستان، امن‌تر از پاکستان باشد

آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی به علاقمندی چین برای سرمایه گذاری در افغانستان توجه کرده و نوشته که چین می‌خواهد سرمایه گذاری هایش در افغانستان، امن‌تر از پاکستان باشد.

فارن پالیسی می‌افزاید، در اواخر ماه اپریل یک بمب گذار انتحاری هوانگ گیپینگ (Huang Guiping) رئیس موسسه کنفوسیوس پوهنتون کراچی، دو معلم چینی و راننده پاکستانی آنها را به قتل رساند.

در مطلب آمده که این حمله تنش‌هایی را برجسته می‌کند که در برابر سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین روی دهلیز اقتصادی چین- پاکستان وجود دارد.

به نوشتۀ فارن پالیسی درسی را که پیکنگ در پاکستان آموخته، مایل است که در افغانستان تکرار نشود.

اما نویسنده به این باور است که چین که برای دوری کامل از این تنش‌ها تلاش می‌کند، به‌طور اجتناب‌ناپذیر به گسترش حضور خود در افغانستان، مجبور خواهد شد.

فارن پالیسی می‌نویسد که بارزترین نمونه این تنش‌ها را می‌توان در پروژه معدن مس عینک در افغانستان دید.

از دید نویسنده مطلب استخراج و بهره برداری از این پروژه برای سال ها به دلیل موجودیت یک شهر بزرگ باستانی بودایی در ساحه معدن مس عینک به تعویق افتاد.

اما حالا که طالبان در افغانستان به قدرت بازگشته اند و این پروژه را احیا کرده اند، تلاش می‌کنند تا از پروژۀ مس عینک برای نزدیک شدن با چین استفاده کنند و به نظر می‌رسد که چین هم مایل به پاسخگویی متقابل است.

عفو بین الملل
عفو بین‌الملل در نشریه خود خاطرات تقی دریابی مدیر مسئول "روزنامۀ اطلاعات روز" را نشر کرده که شماری از خبرنگاران آن در روز های آغازین تسلط طالبان بر شهر کابل مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و توقیف شدند.

به گفتۀ عفو بین‌الملل، تقی دریابی که حالا در امریکا بسر می‌برد، در یادداشتی که در سوم می به مناسبت"روز جهانی آزادی مطبوعات" نوشته از همه سازمان ها و نهاد هایی حامی رسانه ها خواسته که از معدود رسانه های آزاد و مستقل که تا هنوز هم در افغانستان فعالیت دارند دفاع کنند.

عفو بین‌الملل از قول دریابی می‌نویسد که خبرنگاران افغان بیش از هر زمان دیگر به حمایت نیاز دارند تا حق آزادی بیان را در افغانستان زنده نگهدارند و بار دیگر برای جامعه ای مبارزه کنند که در آن حقوق بشر یک واقعیت است.

طالبان گفته اند که به آزادی بیان و قانون مطبوعات احترام می‌کنند، ولی عملاً بعد از اگست سال گذشته و تسلط دوباره آنها بر افغانستان ده ها خبرنگار مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و صدها رسانه مسدود شده است.

بر اساس رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۲ میلادی که سوم می توسط سازمان خبرنگاران بدون سرحد منتشر شد، افغانستان در بین ۱۸۰ کشور جهان از جایگاه ۱۲۲ به ۱۵۶ نزول کرده است.