با چراغ سبز طالبان٬ ملیون ها دختر در افغانستان برای رفتن به صنوف درسی امیدوار شدند

عکس آرشیف : یکی از مکاتب دخترانه در ولایت هرات

تحلیلگر گروه بین المللی بحران به این نظر است که عالمان دین در افغانستان آموزش دختران را حق دختران و زنان می دانند و تلاش دارند عناصر تندرو طالبان را به بازگشایی مکاتب دختران ترغیب کنند.

ابراهیم بهایس تحلیلگر گروه بین المللی بحران در مصاحبه با رادیوی ملی امریکا (NPR) گفته است که ملا عبدالغنی برادر٬ معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان ، سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله و عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان طرفدار گشایش مکتب های متوسطه و لیسۀ دخترانه اند.

به گفته آقای بهایش٬ علمای دینی می‌دانند که مسدود ماندن مکاتب ثانوی دختران زیانبار است.

انس حقانی، مشاور وزارت داخلۀ حکومت طالبان

انس حقانی، مشاور وزارت داخلۀ حکومت طالبان چهارشنبه در ولایت خوست گفت که موضوع مکتب های دختران بالاتر از صنف ششم٬ به زودی در نشست علمای دینی حل خواهد شد.

اظهارات تازه از آدرس طالبان ملیون ها دختر را برای رفتن به صنوف درسی امیدوار ساخته است.

در همین حال عزیزاحمد ریان سخنگوی وزارت معارف طالبان ابراز امیدواری می کند که با برگزاری نشست علمای دین٬ مشکل در برابر بازگشایی مکتب های دختران بالاتر از صنف ششم حل شود:

«حکومت طالبان خود را به حقوق همه هموطنان به خصوص زنان و از جمله حق تعلیم متعهد می داند. شما در جریان هستید که در حال حاضر دو اعشاریه هفت میلیون دختر در سراسر افغانستان از صنف اول تا ششم به مکاتب می روند. در افغانستان ۹۲ هزار معلم زن به طور منظم تدریس می کنند و کارمندان زن به وزارت معارف و برخی وزارت های دیگر به ظایف شان ادامه می‌دهند.»

ملیون ها دختر در افغانستان در انتظار رفتن به صنوف درسی اند

حکومت طالبان خلاف وعدۀ قبلی٬ در سوم ماه حمل اعلام کرد که مکتب های متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان تا اطلاع بعدی بسته خواهد بود.

تحلیلگر گروه بین المللی بحران همچنان گفته است که جلیل الله آخندزاده رئیس دارالعلوم هرات از جملۀ آنعده از علمای دینی است که از آموزش دختران دفاع می کنند.

او اما افزوده است که شماری از طالبان تندرو از جمله مولوی عبدالحکیم حقانی رئیس سترۀ محکمۀ طالبان٬ با آموزش دختران در مخالفت قرار دارد.

شماری از علمای دین اخیراً در ولایت های کابل ، بلخ و پکتیا طی گردهمایی های خواستار بازگشایی مکتب های متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان شدند.

موضوع بسته ماندن مکاتب ثانوی دختران در بیرون از مرز های افغانستان نیز همواره مورد بحث بوده است. در این میان محمد تقی عثمانی یک عالم معروف دینی در پاکستان نیز به طرفداری از بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان سخن زده است.