ورود محصولات زراعتی از ایران٬ حاصلات دهقانان را تحت تاثیر قرار داده است

عکس ارشیف : یکی از گلخانه ها در افغانستان

دهقانان در فراه از رشد و افزایش محصولات گلخانه ای خوشحال هستند اما به خاطر ورود محصولات مشابه ایرانی که تاثیرات فراوان بر نرخ ها و حاصلات زمین های افغانستان به ویژه ولایت فراه میگذارد٬ نگران هستند.

یکی از دهقانان ولایت فراه میگوید: "محصولات ما بعضی وقت ها زود تر به فروش میرسد٬ ولی بعضی وقت ها که محصولات از کشورهای همسایه به افغانستان وارد می شود محصولات کشاورزان فراه فروخته نمی شود ."


عبدالرحیم باشنده روستای گنهکان شهر فراه است. او از صبح تا شام در گوشه ای از زمین هایش با دو فرزند خورد سال اش کار می کند تا لقمه نانی برای خانوادنهٔ پنج نفری اش پیدا کند .

او از چهار جریب زمین ملکیت شخصی خود٬ یک و نیم جریب آن را با هزینه سه صد و پنجاه هزار افغانی ٬ سبز خانه ساخته و در آن بادرنگ و بادنجان رومی کاشته است. او خوشحال است که سالانه نزدیک به دوصد هزار افغانی درآمد دارد.
این دهقان ۳۲ ساله به رادیو آزادی گفت که واردات ایران بر قیمت محصولات گل خانه ای فراه تاثیر منفی گذاشته است:
"اگر امکانات باشد، سرد خانه باشد و محصولات کشاورزان به‌صورت درست جمع آوری شود و به قیمت مناسب خریداری شود و به مرور و زمان به بازار عرضه شود خیلی هم خوب مفاد می کند . چند وقت پیش٬ رومی ایران داخل شهر فراه شد یک‌ کیلوی آن به چهل افغانی فروخته می شد، اما حالا ترشک ما کیلوی بیست افغانی هم فروخته نمی شود ."

عکس: یکی از گلخانه های ولایت فراه

بیشتر از هشت هزار جریب زمین در ولایت فراه تحت پوشش فعالیت گلخانه ها و یا سبزخانه ها قرار دارد

عبدالله علیزی کارشناس امور زراعتی در فراه است.
او به رادیو آزادی گفت که محصولات وارداتی ایران ، بر قیمت محصولات فراه اثر منفی گذاشته است او این وضعیت را به اقتصاد دهقانان زیانبار میداند:
آنها در تلاش هستند تا صنعت نو پای ما را متضرر سازند. بنا براین اگر در این بخش توجه جدی صورت نگیرد، این صنعت گلخانه داری در ولایت فراه آنچنان رشد مطلوب که باید بکند، نخواهد کرد."


رادیو آزادی تلاش کرد تا نظر مسوولان امور زراعتی در اداره محلی فراه را نیز دریافت کند، اما مولوی عبدالمبین فیصل سرپرست این اداره به رادیو آزادی گفت که او اجازه مصاحبه با رسانه ها را ندارد.

به اساس معلومات ریاست زراعت ولایت فراه بیشتر از هشت هزار جریب زمین تحت پوشش فعالیت گلخانه ها و یا سبزخانه ها قرار دارد و از هر جریب زمین سالانه ۴۵ تا ۵۰ متریک تُن محصول‌ بدست می آید.