تولیدات کفش در ولایت هرات دو برابر افزایش یافته است

یک کفش دوزی در ولایت هرات

صنف تولید کنندگان کفش در هرات می‌گوید که تولیدات کفش‌های داخلی در این ولایت در این اواخر دو برابر افزایش یافته است.

به گفته مسئولان این صنف در حال حاضر روزانه تا هفت هزار و پنجصد جوره کفش در هرات تولید می‌شود.

دو صد و پنجاه کارگاه کلان و کوچک تولید کفش در هرات فعالیت دارند.

تولید کنندگان و فروشندگان کفش‌های داخلی کاهش واردات و افزایش قیمت کفش‌های خارجی را از عمده‌ترین دلایل افزایش تولیدات کفش‌های داخلی عنوان می‌کنند.

با کاهش واردات کفش‌های بیرونی در چند ماه گذشته، صنعت تولید کفش در هرات نفس راحت می‌کشد.

برخی از تولید کنندگان کفش از رونق گرفتن کار و بار‌ شان سخن می‌گویند.

عبدالصمد صدیقی ۴۵ ساله مسئول یک کارگاه محلی در هرات است.

کفش های تولید شده در ولایت هرات

او می‌گوید که در چند ماه گذشته تولیدات کفش در کارگاه شخصی‌اش از صد جوره در روز به یکصدو پنجاه جوره افزایش یافته است.

صدیقی می‌گوید که در پانزده سال کارش شاهد چنین افزایش نبوده و حال شمار کارگرانش هم افزایش یافته است: "قبلاً بیست تا بیست و سه نفر شاگرد، استاد و کارگر داشتیم. اما حالا تا سی و پنج شاگرد و استاد داریم که کار می‌کنند."

احمدشاه یکی از کارگران کارگاه صدیقی و نان آور یک خانواده پنج نفری است.

او به رادیو آزادی گفت: "خرج خانواده دارم و از کار کردن در این کفش سازی خرج خانواده را پیدا می‌کنم. کارها فعلاً خوب است. سال‌های گذشته کارها کمتر بود و هفته یک تا یک و نیم هزار افغانی کار می‌کردیم، اما شکر امسال کارها بهتر شده است."

عبدالوهاب امیری معاون صنف تولید کنندگان کفش در هرات می‌گوید که روزانه نزدیک به هفت و نیم هزار جوره کفش در این ولایت تولید می‌شود، کفش‌های مردانه، زنانه و طفلانه: "حدود دوصد و پنجاه تولید کننده فعلاً مشغول کار هستند و در حدود چهار هزار نفر هم در این تولیدی‌ها کار می‌کنند. سطح تولیدات نسبت به گذشته تقریباً چهل تا پنجاه درصد افزایش پیدا کرده است."

یک کفش دوزی در ولایت هرات

به دنبال برگشت طالبان به قدرت در بیش از نه ماه گذشته در افغانستان، بسیاری از مردم از بدتر شدن وضعیت اقتصادی و افزایش بیکاری شکایت می‌کنند.

برخی از دکانداران محلی هم می‌گویند که قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است.

علی آقا کلانتر یک فروشنده کفش در شهر هرات می‌گوید که در ماه‌های اخیر مردم به جای خریدن کفش‌های قیمتی خارجی، کفش‌های تولید هرات را می‌خرند.

به گفته او، قیمت کفش‌های خارجی به ویژه ساخت ایران و چین نسبت به گذشته تا هفتاد درصد افزایش یافته است و مردم علاقه کمی به خرید آن نشان می‌دهند: "فعلاً مردم تولیدات داخلی را بیشتر استفاده می‌کنند، چون مردم از لحاظ مالی ضعیف‌تر هستند. ما کوشش می‌کنیم که تولیدات داخلی خود را به سطح تولیدات خارجی پیش ببریم."

یک گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" پیش‌بینی می‌کند که ممکن است تا تابستان امسال تا به ۹ صد هزار نفر در افغانستان بیکار شوند.

با این همه عبدالصمد صدیقی که اکنون از افزایش تولیداتش خوشحال است؛ اما می‌گوید ترس دارد که با افزایش فقر و بیکاری مشتریانش را از دست بدهد و کار و بار او به مانند هزاران افغان دیگر با رکود مواجه شود.