واشنگتن پست: غرب در وضعیت تاریک افغانستان دست دارد

آرشیف، اوج ناداری و فقر در افغانستان. یک افغان برای افراد بی بضاعت نان خشک رایگان در کابل توزیع می‌کند.

روزنامۀ واشنگتن پست
روزنامۀ واشنگتن پست، با توجه به وضعیت جاری در افغانستان در مطلبی نوشته که "غرب در وضعیت تاریک افغانستان دست دارد."

در ادامه آمده که توجۀ غرب به جنگ در اوکراین، در تضاد با بی‌توجهی آن با وضعیت افغانستان قرار دارد.

واشنگتن پست می‌نویسد که جهان نظاره گر آن بود که پس از مصرف تریلیون‌ها دالر در عرصۀ دولت سازی و جنگ ضد شورشیان، در پایان تابستان سال گذشته، طالبان دوباره در کابل به قدرت رسیدند.

روزنامه می‌افزاید، در واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای مختلف اروپایی، ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا به دلیل خروج آشفته‌ از افغانستان و نگرانی‌های موجود در مورد وضعیت اسفبار زنان و دختران افغان که بار دیگر در چنگال یک گروه شبه‌نظامی بنیادگرا قرار گرفتند، مورد خشم قرار گرفت.

روزنامۀ واشنگتن پست می‌نویسد، تسلط طالبان با فروپاشی اقتصاد شکنندۀ افغانستان همراه بود. بودجه بین‌المللی که مدت‌ها از حکومت ضعیف افغانستان حمایت می‌کرد، قطع شد و ایالات متحده و متحدانش بیش از ۷ میلیارد دالر ذخایر اسعار افغانستان را منجمد کردند. اکنون میلیون‌ها افغان از جمله بخش وسیعی از کارمندان سکتور دولتی بیکار هستند، سیستم بانکی دیگر فعالیت نمی‌کند و پول نقد اندک است.

واشنگتن پست می افزاید، اما در کشوری که حکومت آن توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده، حکومتی که قصد دارد برنامه‌های افراطی خود را پیش ببرد، محدودیت‌های زیاد وجود دارد.

به نوشته روزنامه، در این حال تخصیص کمک‌های مالی بیشتر به افغانستان برای بسیاری از کشور‌های غربی، پذیرفتنی نیست.

فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد به احیای مجدد شبکه القاعده پرداخته، گروه تروریستی که در عقب حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قرار داشت و براساس گزارش ارتباط نزدیک با طالبان دارد.

بر اساس این گزارش با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان القاعده از این فرصت برای یافتن پناهگاه‌های امن، جذب نیرو و جمع آوری کمک‌های مالی برای جهاد بی‌پایان استفاده می‌کند.

فارن پالیسی می‌افزاید، بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایمن الظواهری رهبر القاعده که جانشین اسامه بن لادن شد، در سال ۲۰۱۱ با سایر اعضای اصلی رهبری این گروه به حیث مهمان طالبان در شرق افغانستان زندگی می‌کردند.

فارن پالیسی همچنان نوشته است که بزرگترین بازنده ظهور مجدد طالبان، به غیر از مردم افغانستان، شاید پاکستان باشد، زیرا بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، پاکستان پس از ۲۰ سال حمایت از جنگ طالبان، اینک در سرحد خود با افغانستان، با شورشیان دست و پنجه نرم می‌کند.

فارن پالیسی می افزاید، تهدید فزاینده ستیزه جویان اکنون عمدتاً از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، جایی‌که طالبان به یکی از شاخه‌های شبکۀ القاعده پناه داده که هدف آن سرنگونی حکومت اسلام آباد است.