مقامات پیشین که به افغانستان برگشته اند: طالبان افراد شایسته را در دستگاه دولت بگمارند

امان الله غالب، رئیس پیشین « شرکت برشنا» در حکومت جمهوری افغانستان

شماری از مقام‌های سابق که اخیراً به کابل بازگشته اند، از حکومت طالبان می‌خواهند که به افغان‌ها اعتماد کنند و افراد شایسته را در دولت خود شامل سازند.

امان الله غالب، رئیس پیشین « شرکت برشنا» در حکومت جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان گفت:

"وقتی خارجی‌ها نمی توانند در کشور خود شغل پیدا کنند به کشورهای ثالث بر می‌گردند و اینجا کار می‌کنند. در حالی که افغان‌های خودمان بهتر از آنها کار کردن را می‌دانند، من در سیستم قبلی گفتم اگر نام من را هم خارجی (مایکل و جورج) می‌گویید به من باور کنید، چون مدرک ماستری دارم و کار کرده ام. پس بهتر است به هموطنان افغان خود اعتماد کنید."

آقای غالب با تأکید بر اینکه برای ارزیابی وضعیت به کشور آمده است، گفت که همکاران و مقام‌های سابقش به او گفته اند که اگر شرایط برای بازگشت آنها مناسب باشد، مقام‌ها و سیاستمداران بیشتری بازخواهند گشت.

فاروق وردک وزیر اسبق معارف افغانستان که دوباره به کشور برگشته است.

فاروق وردک، یکی دیگر از سیاستمداران افغان که به دعوت کمیسیون ارتباطات طالبان با شخصیت‌های افغانستان به افغانستان بازگشته است، در زمان ورودش به کابل به رسانه‌ها گفت که بسیاری از سیاستمداران افغان در خارج از کشور منتظرهستند و آنان با ارزیابی وضعیت می‌گویند که پل ارتباطی میان این سیاسیون و طالبان شوند.

این درحالیست که به دلیل گزارش‌ها و نگرانی‌ها در مورد ترور مقامات و شخصیت‌های دولت پیشین در افغانستان، هنوز افراد بیشتری به دنبال خروج از افغانستان هستند.

ما همچنین سعی کردیم با مقام‌ها و سیاستمداران سابق که به کابل آمده اند، از جمله فاروق وردک، دولت وزیری، انتظار خادم و حسن مبارک عزیزی هم صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

با این حال مقامات طالبان تا کنون در مورد کدرها، سیاستمداران و مقاماتی که در دولت گذشته خدمت کرده اند و می خواهند به کشور خود بازگردند، اظهار نظری نکرده اند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز در دیدار با کسانیکه برگشته اند گفت:

"هرکس در قدرت باشد یا نباشد، ما در کشور حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت داریم، هرکسی صاحب کرسی و قدرت نمی‌شود. اما نباید از قریه و خانۀ خود بیگانه شود، بنابر این امیدواریم که از طرف شما پیامی به سایر شهروندان خارج از کشور فرستاده شود که آنچه که در بارۀ وضعیت افغانستان تبلیغات می‌شود چنین چیزی وجود ندارد."

بسیاری از افغانها به شمول مقامات پیشین به دلیل مشکلات امنیتی و تهدید های که وجود داردتاکنون به کشور برنگشته اند

این در حالیست که بسیاری از سیاستمداران و مقام‌های دولت سابق و مقامات ارشد دولتی افغانستان پس از سقوط افغانستان به دست طالبان کشور را ترک کردند و کسانی که در داخل کشور مانده اند نیز از کار اخراج شده اند. اما طالبان ادعا می‌کنند که تمام کارمندان دولت سابق هنوز در وظایف‌شان هستند.

حکومت طالبان اخیراً یک کمیسیون ارتباطی را برای بازگرداندن سیاستمداران و مقام‌های دولت پیشین افغانستان ایجاد کرده اند.

این کمیسیون کار خود را در چهارم حمل آغاز کرد و تاکنون تعدادی از مقامات بلند رتبه و پائین رتبۀ دولت پیشین به دعوت این کمیسیون به کشور برگشته اند.

اما سید اسحق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان می‌گوید، کسانی که تا کنون بازگشته‌اند، چهره‌های سیاسی برجسته‌ای نیستند.