بر اثر زلزله در پکتیکا بیش از ۱۰۰۰ تن کشته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر' زخمی شده‌اند

ولایت خوست در نقشه افغانستان

شمار تلفات زلزله‌ی تنها دو ولسوالی ولایت پکتیکا در افغانستان به بیش از ۱۰۰۰ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی رسید

آژانس باختر مربوط به حکومت طالبان نوشته است که این تلفات تنها در ولسوالی‌های گیان و برمل این ولایت رسیده است.

این آژانس می‌افزاید که در ولسوالی‌های زیروک و نکی پکتیکا هم به مردم خسارات مالی و جانی رسیده، اما آمار دقیق معلوم نیست.

اما تا کنون منابع مستقل این ارقام را تأیید نکرده‌اند.

پیش ازین مقام‌های طالبان گفته بودند که ​تلفات زمین‌لرزۀ دیشب در ولایت‌های پکتیکا، خوست و ننگرهار به ۹۲۰ کشته و بیش از ۶۰۰ زخمی رسیده است.

خبرهای قبلی:

تلفات زمین‌لرزۀ دیشب در ولایت‌های پکتیکا، خوست و ننگرهار به ۹۲۰ کشته و بیش از ۶۰۰ زخمی رسیده است.

شرف‌الدین مسلم معین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث حکومت طالبان پس از چاشت امروز در یک کنفرانس اضطراری خبری این آمار را تأیید کرد.

به‌گفته آقای مسلم در اثر این زمین‌لرزه هزاران خانه حتی چندین قریه کاملاً تخریب شده و بیشتر تلفات در ولسوالی برمل پکتیکا به زنان و کودکان رسیده است.

او از منظوری یک میلیارد افغانی پول کمک نقدی به قربانیان خبر داد.ق

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در یک پیام غم‌شریکی از جامعه جهانی و نهادهای خیریه خواسته که با زلزله زده‌گان کمک کنند.

آقای آخندزاده در این پیام گفته است که ممکن تلفات ازین هم بیشتر شود.

*******

مقامات محلی پکتیکا می‌گویند که بر اثر وقوع زلزله در ولسوالی‌های نکی، زیروک، برمل و گیان در جنوب شرق این ولایت حداقل ۲۵۵ تن کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس خبرگزاری باختر در کنترل طالبان، هلیکوپترها و امبولانس‌ها از ولایات همجوار و کابل به منطقه رسیده‌اند تا زخمی‌های این رویداد را به شفاخانه‌ها منتقل کنند.

خبرگزاری باختر از قول شبیر احمد عثمانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست گفته که بر اثر زلزله در منطقۀ دوبی افغان ولسوالی سپیری این ولایت حداقل ۲۵ کشته و ۹۵ تن هم زخمی شده‌اند.

اما تازه آقای عثمانی به رادیو آزادی گفته است که در این زلزله در ولایت خوست ۴۰ تن جان باخته و ۵۰ تن زخمی شده‌اند.

مقامات محلی گفته اند که این زلزله منازل مسکونی زیادی را در این ولایت تخریب کرده و احتمال افزایش تلفات این رویداد وجود دارد.

جزئیات بیشتر در این مورد را این‌جا بخوانید

بیشتر در این باره: بر اثر زلزله در پکتیکا بیش از '۱۰۰۰ تن کشته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر' زخمی شده‌اند

جزئیات قبلی

زلزلهٔ شدید٬ نیمه های شب گذشته بخش های وسعی از افغانستان و پاکستان را تکان داد و ده ها هزار نفر را مجبور ساخت تا برای مدت کوتاهی از خانه های خود بیرون شوند.

بر اساس گزارش ادارهٔ سروی جیولوژیک ایالات متحده امریکا٬ شدت این زلزله ۶.۱ درجه ریچتر تخمین گردیده است.

اداره سروی جیولوژیک ایالات متحده گفته است که مرکز این زلزله در ۴۴ کیلومتری ولایت خوست و در ۵۱ کیلومتری عمق زمین ثبت شده است که کابل و اسلام آباد پایتخت پاکستان را نیز تکان داده است.

در مورد تلفات ناشی از این زلزله تاکنون معلوماتی در دسترس نیست٬ اما ارزیابی ها نشان داده است که شدت زلزله نسبت به گذشته بیشتر بوده است.

مرکز اروپایی بررسی زلزله های مدیترانه گفته است که حدود ۱۱۹ ملیون نفر در هند و پاکستان نیز که در شعاع ۵۰۰ کیلومتری زلزله زنده گی می کنند٬ تکان های این زلزله را احساس کرده اند.

بیشتر ببینید ...