گاردین: اجلاس علما در مورد از سرگیری آموزش دختران سکوت اختیار کرد

آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

گاردین می‌افزاید که این اجلاس هزاران عالم دینی و سران قومی خواستار به رسمیت شناختن حکومت طالبان شد ولی در بارۀ از سرگیری آموزش دختران بالاتر از صنف ششم سکوت اختیار کرد.

روزنامه می‌نویسد که از برگشت طالبان به قدرت تقریباً یک سال می‌گذرد ولی هنوز هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

دیپلماتان می‌گویند که محدود ساختن آموزش دختران یکی از عوامل عمدۀ تجرید طالبان در سطح جهان است.

حتی بسیاری افراد در داخل صفوف طالبان که می‌خواهند دختران ایشان آموزش ببیند آنها نیز از این محدودیت راضی نیستند.

گاردین در ادامه می‌نویسد که قرار بود همه مکاتب دختران در ماه حمل گشوده شوند ولی طالبان ظاهراً بنا به دستور رهبر خود ملا هبت‌الله آخوندزاده از این تصمیم در لحظات اخیر منصرف شدند.

روزنامه می‌افزاید که در گردهمایی سه روزۀ عالمان دینی و بزرگان قومی در کابل که هیچ زنی در آن اشتراک نداشت روی آینده کشور گفت‌وگو صورت گرفت و از رژیم طالبان ابراز حمایت شد.

امیدواری‌های وجود داشت که این گردهمایی برخی توصیه‌های سیاسی به رهبری طالبان داشته باشد تا محدودیت آموزش دختران را دور کند ولی طبق گزارش‌ها از بیش از چهارونیم هزار اشتراک کننده در این اجلاس صرف دو نفر برای ازسرگیری آموزش مرحلۀ متوسطه و ثانوی دختران صدا بلند کردند.

قطعنامه پایان گردهمایی تنها به ضرورت محترم شمردن حق آموزش عصری و دینی برای زنان و مردان در چوکات شریعت اشاره می‌کند ولی به صراحت نمی‌گوید که آیا رفتن به مکتب در این حقوق شامل است یا خیر.

روزنامه از قول هیدر بار مسئول بخش حقوق زنان در سازمان نظارت حقوق بشر می‌نویسد که این بسیار دشوار است تا کسی بخاطر اشارۀ مبهم این گردهمایی به آموزش و حقوق زنان دلگرم و هیجانی شود.

طالبان قبلاً با بسیار صراحت وعده کرده بودند که همۀ مکاتب گشوده می‌شود ولی به وعده خود وفا نکردند.

خانم هیدربار می‌افزاید که اکنون وقت آن گذشت که جامعه جهانی در برابر این محدودیت که دایمی به نظر می‌رسد صرف به ابراز نگرانی اکتفا کند بلکه ملل متحد و کشورهای امدادرسان باید در برابر این تبعیض جنسیتی عملاً دست به اقدام شوند.

طالبان بعد از برگشت به قدرت بر آموزش و کار زنان و دختران محدودیت وضع کرده اند.

از سوی دیگر نشریۀ نیو عرب در یک عنوان خود نوشته که در گردهمایی اخیر طالبان در کابل مردان به نمایندگی از زنان نیز اشتراک کردند.

این نشریۀ اینترنتی می‌نویسد که در این گردهمایی عالمان دینی و بزرگان قومی هیچ زنی اشتراک نداشت. نیو عرب از قول مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان نوشته که در آستانه اجلاس به آژانس خبررسانی دولتی باختر گفت مردمان مختلف و دارای نظریات متفاوت برای تقویت وحدت ملی در این گردهمایی اشتراک می‌کنند.

نشریه می‌افزاید که این گردهمایی در حال برگزار شد که افغانستان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و میلیاردها دالر پشتوانه خارجی این کشور در خارج منجمد شده است.

نیو عرب می‌نویسد که آقای حنفی در پاسخ به این سوال که آیا زنان هم در این گردهمایی سهم می‌گیرند گفت که زنان مادران و خواهران ما اند و وقتیکه پسران آنها در گردهمایی باشند آنها نیز به نحوی در این اجتماع اشتراک دارند.

روزنامه می‌افزاید که فعالان مدنی در آستانۀ اجلاس گفتند که این گردهمایی بدون اشتراک زنان فاقد مشروعیت خواهد بود.