روزنامه ایفننگ استاندرد: جشنواره گُدی پران بازی افغان‌ها در اروپا برگزار می‌شود

برخی از روزنامه های جهان

نشریه ایروایشیا ریویو

  • نشریه ایروایشیا ریویو در مورد تجارت مشترک میان افغانستان و پاکستان پرداخته است.


نشریه نوشته که با برگشت دوباره طالبان به قدرت و سقوط نظام پیشین جمهوری در افغانستان، اسلام آباد همکاری های دوجانبه اشرا با کابل افزایش داده است.

در ادامه به نقل از مقام های پاکستانی آمده که کشورشان به تاجران افغان اجازه داده تا محصولات شانرا آزادانه به پاکستان صادر کنند و در عوض اجناس پاکستانی را وارد کنند.

مقام های پاکستانی همچنین گفته اند که خواستار بازگشایی گذرگاه های مرزی بیشتر با افغانستان اند تا تجارت با آنکشور را گسترش دهند.

در حال حاضر افغانستان و پاکستان از طریق بنادر تورخم، سپین بولدک و غلام خان تجارت می کنند اما پاکستان قصد دارد که این مسیرها را افزایش دهد.

نشریه ایروایشیا ریویو نوشته که کمیته ای متشکل از طالبان و مقام های پاکستانی فعلآ در حال بررسی راه های تسهیل تجارت استند و پیشنهادات خود را برای تصویب به رهبران خود ارائه خواهند کرد.

صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان اخیراً افزایش یافته است و قیمت پایین آن واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

نشریه به این باور است که حالا بهتر است پاکستان به افغانستان نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه به عنوان یک شریک جیوایکانومیک یا شریک اقتصادی نیز نگاه کند.

ایروایشیاریویو در زمانی در مورد افزایش میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان ابراز امیدواری کرده که تاجران افغان ادعا می کنند که طرف پاکستان به تعهدات تجاری خود عمل نکرده و تجار در اخذ ویزه و تحویل به موقع اجناس هر از گاهی با مشکل دچار اند.

روزنامه ایفننگ استاندرد

  • روزنامه بریتانیایی ایفننگ استاندرد در مورد جشنواره گُدی پران بازی نوشته که قرار است برای همبستگی با مردم افغانستان در پانزده محل مختلف در اروپا به شمول لندن مرکز بریتانیا برگزار شود.


روزنامه نوشته که این جشنواره تحت نام ( با من پرواز کن) در ۲۰ اگست راه اندازی خواهد شد که در آن برعلاوه گُدی پران بازی، شعر خوانی و موسیقی هنرمندان افغان هم شامل است.

هدف از راه اندازی این جشنواره، برجسته ساختن اهمیت فرهنگی گُدی پران بازی در تاریخ افغانستان خوانده شده است.

ایفننگ استاندرد در ادامه نوشته که پول جمع آوری شده در این جشنواره برای حمایت از زنان که در نقاط دوردست افغانستان زنده‌گی می کنند، به مصرف خواهد رسید.

در ادامه می خوانیم که این جشنواره همچنین داستان ذکی ۱۲ ساله در کابل را روایت می کند که هر خزان با برادر بزرگش گُدی پران بازی میکرد اما پس از آنکه برادر ذکی پس از به قدرت رسیدن طالبان مجبور به فرار از کشورش شد، ذکی حالا تلاش دارد تا ساخت گُدی پران را با خواهرکوچکش مروه٬ یاد بگیرد.

برگزار کننده های این جشنواره گفته اند که گُدی پران سمبول پرواز و آزادی است، در دوره نخست حاکمیت طالبان در افغانستان، گٔدی پران بازی، تیاتر و موسیقی رسماً ممنوع اعلام شده بود.