کشور های عضو ناتو پروتوکُل پیوستن فنلند و سویدن را به این پیمان امضا کردند

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو

۳۰ کشور عضو ناتو٬ پروتوکل‌های پیوستن سویدن و فنلند به این پیمان را امضا کردند.

این گام تاریخی در بروکسل، پایتخت بلجیم سه شنبه در واکنش به تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین صورت گرفت.

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو در این باره چنین گفت:

"این یک روز خوبی به فنلند و سویدن و روز خوبی به ناتو است. در حالی که ما با بزرگترین بحران امنیتی در دهه‌ها رو به رو استیم، با ۳۲ کشور در دور میز، ما حتی قویتر خواهیم بود و مردم ما حتی مصئون تر خواهند بود".

حالا درخواست‌های عضویت فنلند و سویدن در ناتو از سوی پارلمان های این دو کشور برای تآیید به پایتخت‌های کشور‌های عضو این پیمان فرستاده می شود .

ماه‌ها طول خواهد کشید که دو کشور رسماً عضو ناتو شوند، چون که هر کشور عضو ناتو پروسه‌های قانونی متفاوت دارند.

پیکا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند میگوید:

"امنیت دسته جمعی ما نیازمند رویکرد ۳۶۰ درجه‌ای از آرکتیک تا جنوب است. تحولات امنیتی جهان بشمول جنوب٬ امنیت ما را به گونۀ فزاینده متاثر می کند و از ما می خواهد که امنیت را در همسایگی ما تقویت کنیم. تروریزم نیز تهدید جدی به همۀ ما است. سرمنشی، خانم ها و آقایان، ما همراه با شرکای ناتو خود، چشم به راه حفاظت از منطقۀ یورو اتلانتیک امن و شگوفا استیم. یکجا باهم ما در دفاع از نظم جهانی استوار بر قوانین، اصول دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانون قویتر استیم."

فنلند و سویدن در اجلاس تاریخی روز سه شنبه در بلجیم ابراز امیدواری کرده اند که امنیت در اروپا بیشتر تقویت گردد.


به دنبال تهاجم غیرموجه روسیه در بیست و چهارم ماه فبروری بر اوکراین، نظر عام در کشور‌های نوردیک فوراً به طرفداری از پیوستن این کشور‌ها به ناتو شکل گرفت.

مسکو مخالف توسعۀ پیمان ناتو است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شانزدهم ماه می هشدار داد که در صورت جا به جا شدن زیرساخت های نظامی در سویدن و فنلند، مسکو پاسخ خواهد داد.

ماه‌ها طول خواهد کشید که دو کشور رسماً عضو ناتو شوند، چون که هر کشور عضو ناتو پروسه‌های قانونی متفاوت دارند.

آن لینده، وزیر خارجۀ سویدن افزود که پیوستن کشورش به ناتو سبب تقویت امنیت خواهد شد.

"به عنوان یک عضو آیندۀ پیمان، سویدن در برقراری امنیت تمامی متحدان سهم خواهند گرفت. ما باور داریم که عضویت ما ناتو را قویتر خواهد کرد و به ثبات منطقۀ یورو اتلانتیک می افزاید."

انقره در نخست گفته بود که عضویت سویدن و فنلند در ناتو را ویتو خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ سویدن و فنلند را به ایجاد پناهگاه به جنگجویان کُردِ فعال در ترکیه و ترویج آنچه او «تروریزم» گفته، متهم کرده بود.

به دنبال گفت و گو ها اردوغان گفت که از اعتراض دست می کشد.

او این کار را در پاسخ به آنچه یک سلسله وعده ها گفته شده، انجام داد.

هرچند وعده ها زیاد واضح نشد، اما اردوغان افزود که اگر دو کشور در عملی کردن وعده‌های‌شان کوتاهی کنند، در برابر پذیرفته شدن درخواست‌های عضویت‌شان مانع ایجاد خواهد کرد.