قتل مرموز داکتر انوارالحق جبارخیل؛ طالبان: چگونگی رویداد را بررسی می‌کنیم

داکتر انوارالحق جبارخېل

جسد انوارالحق جبارخیل، داکتر افغان دو روز پیش در ولسوالی بگرامی کابل از داخل موترش پیدا شد.

یک عضو خانواده‌اش به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی گفت، قاتل تلاش کرده بود که سرش را از بدنش جدا کند اما با آنکه چاقو بر گلو و از عقب گردنش کش شده بود، اما سرش از بدنش جدا نشده بود.

در کنار این دو گلوله به سینه‌اش نیز اصابت کرده.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل به رادیو آزادی گفت، آنان جسد انوارالحق جبارخیل را در شهرک سیدجمال‌الدین در ولسوالی بگرامی پیدا کردند و به طب عدلی فرستادند.

آقای زدران افزود که نیروهای امنیتی هنوز هم تلاش دارند که افراد دخیل در پروندۀ قتل وی را پیدا کنند و به پنجۀ قانون بسپارند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان نیز به رادیو آزادی گفت که چگونگی رویداد قتل جبارخیل را بررسی می‌کنند: "وزارت داخله به عنوان یک ارگان مسئول هر آن عملی را که به دور از شریعت، قوانین و مقررات انجام می‌شود، یک عمل نادرست دانسته و آنرا محکوم می‌کند."

یک عضو خانوادۀ داکتر جبارخیل می‌گوید، نمی‌دانند که این کار را کی انجام داده است، بخاطری که آنها با کسی دشمنی شخصی و یا مشکلی نداشته اند.

انوارالحق جبارخیل خودش را فیلسوف خطاب می‌کرد و در این اواخر ویدیوهایش که در مورد افراد و دست‌آوردهایش اظهارات جالبی داشت، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

یک بحث این بود که داکتر جبارخیل بیماری روانی داشت، اما یک عضو خانواده‌اش می‌گوید، بیماری‌اش به اندازه‌ای نبود که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد.

این عضو خانوادۀ انوارالحق جبارخیل می‌گوید، او در بخش‌های طبابت، اقتصاد و اجتماعی به مردم خدمات زیادی را انجام داده است و از بنیان‌گذاران موسسۀ ابن سینا بود.

این داکترافغان در حالی به گونۀ مرموز به قتل رسیده که سفارت افغانستان در هند می‌گوید که یک افغان بنام خواجه ظریف از سوی افراد ناشناس در ایالت مهاراشترای هند به قتل رسیده است.

خواجه ظریف خود را از پیروان طریقۀ چشتی می‌خواند و در هند برخی از پیروان مذهبی داشت.

تلویزیون اندیای هند به نقل از پولیس گفته است که وی شام روز سه‌شنبه از سوی یک گروه چهار نفری مسلح ناشناس به قتل رسیده است.

اما دلیل قتل وی تا هنوز روشن نیست.