مراسم حج امسال با تدابیر ویژه و تعداد بیشتر زایرین برگزار شده است

امسال یک ملیون مسلمان در مراسم حج حضور یافته اند.

تعداد زایران در مراسم حج امسال نسبت به دو سال گذشته بسیار بیشتر است.

حکومت عربستان سعودی، امسال به یک میلیون زایر اجازۀ اشتراک در مراسم حج را داده که از جمله ۸۵۰ هزار تن آنها از سایر کشورهای اسلامی هستند.

این افراد همه واکسین کرونا شده اند و برای ورود به مسجد الحرام باید ماسک بپوشند.

به گفتۀ وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان٬ سهمیۀ حج امسال برای افغانستان ۱۳۵۸۲ تن بود که همۀ آنها به عربستان سعودی انتقال داده شده اند.

مصارف حج در سال های گذشته برای افغان ها، حدود دو هزار دالر امریکایی بود، اما طالبان می گویند چون حکومت عربستان مصارف ادای حج را بلند برده، بناً مصارف حج امسال افزایش یافته است .

گفته می شود که امسال هر افغان در حالی حدود ۴ هزار دالر امریکایی را برای مصارف ادای حج پرداخته اند، که فقر و گرسنگی در افغانستان بیداد می کند.

هزینه رفتن به حج امسال در افغانستان به چهار هزار دالر امریکایی افزایش یافته بود. درحالی که در سالهای گذشته مصرف حج صرف حدود دو هزار دالر بود.

تعداد زیادی از شنونده های رادیو آزادی هر روز در شماره های پیام گیر رادیو آزادی پیام میگذارند و از فقر و ناداری شکایت دارند. یکی از این پیام ها چنین میگوید:

"از برای خدا چی کنیم، چی از دست ما می آید، کار نیست، چطور کنیم؟ به خدا، نان صبح و شام را نداریم. اولاد های خودرا که می بینیم، رنج می بریم، ناله می کنیم و هیچ چیز از دست ما بر نمی آید."

بیشتر از سیزده هزار نفر امسال از افغانستان درحالی به مراسم حج رفته اند که فقر و تنگدستی در افغانستان بیداد میکند

تعداد زایران در مراسم حج امسال نسبت به دو سال گذشته بسیار بیشتر است. در سال ۲۰۱۹ میلادی قبل از همه گیری کووید-19 حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کرده بودند.اما پس از آغازهمه گیری ویروس کرونا، در سال ۲۰۲۰ صرف ۶۰ هزار تبعه و مقیم واکسین شده عربستان سعودی و بعد هم در سال ۲۰۲۱ میلادی اندکی بیشتر از آن اجازه اشتراک در مراسم حج را یافتند.

زایران حج امسال از بین میلیونها تن انتخاب شده، همه آنها واکسین کرونا شده اند، کمتر از ۶۵ سال عمر دارند و زمانیکه وارد عربستان سعودی شدند، باید در ۷۲ ساعت اخیر، تست کرونای آنها منفی بوده باشد.

مقامات عربستان سعودی مسئول مراسم حج امسال می گویند که مراکز صحی بسیار پیشرفته و امبولانسهای زیاد برای ارایۀ خدمات صحی برای حجاج آماده شده و افراد داوطلب نیز با ویلچر ها، آماده ارائه کمک به حجاج ناتوان هستند.