ملا یعقوب: دوحه در تلاش امضای یک توافقنامه امنیتی با کابل است

ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت سرپرست طالبان می‌گوید، دوحه در تلاش امضای یک موافقتنامه امنیتی با کابل برای ایجاد چارچوب همکاری میان دو کشور می‌باشد.

او این را در اعلامیه پس از سفر به قطر و گفت‌وگو با مقام‌های ملکی و نظامی آن کشور بیان کرده است.

ملا یعقوب در مصاحبه با تلویوزون دولتی تحت کنترل حکومت طالبان که دیروز شنبه منتشر شد گفت که او مسودهٔ موافقتنامه را برای تحلیل بیشتر با خود آورده است.

پیش از این، سرپرست وزارت دفاع طالبان گفته بود که آنها یک اردو ۱۱۰ هزاری را ساخته و نیاز به حمایت بین المللی دارند.

در اعلامیه گفته شده که ملا یعقوب از دوحه خواسته تا معاش ماهوار اردوی جدید افغانستان را بپردازد و نیروهای سرحدی این کشور را تجهیز کند.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در نامه‌ای به رهبران کانگرس امریکا نوشته که قصد دارد تا موقف افغانستان را به عنوان متحد عمدهٔ خارج از ناتو لغو کند.

به گزارش تلویزیون سی ان ان و چند رسانۀ برجسته دیگر امریکایی، آقای بایدن در نامه‌ای به روز چهارشنبه هفته گذشته به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا نوشته که به اساس مادهٔ ۷۱۵، قانون کمک‌های خارجی سال ۱۹۶۱، او ارادۀ خود را برای لغو افغانستان به عنوان متحد عمدهٔ خارج از ناتو اعلام کند.

این در حالی است که نزدیک به ۱۱ ماه پیش و پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، امریکا به حضور نظامی ۲۰ ساله‌اش در افغانستان پایان داد.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا پس از آن این اعلام را کرد که چندی پیش ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در نشست بزرگ علما در کابل گفت، فرمایش هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و حتی اگر بمب اتم هم بالای‌شان استفاده شود، زیر بار خواست‌های آنان نمی‌رود.