انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان

روزنامه (یو اس‌ای تودی) در مورد زندگی پناهجویان افغان که اخیراً به ایالات متحده امریکا منتقل شده اند، پرداخته است.

زمانی که طالبان در اواسط ماه اگست سال گذشته میلادی کنترل کابل را دوباره به دست گرفتند، امریکا بیش از ۷۶۰۰۰ افغان‌های را که همکار‌های نظامی، غیرنظامی و اعضای خانواده آنها بودند از افغانستان بیرون کرد.

روزنامه (یو اس‌ای تودی ) نوشته که این پناهجویان افغان حالا در وضعیت میان زندگی جدید در امریکا و خاطرات تلخ باقی مانده در افغانستان، به سر می‌برند.

روزنامه از حمیرا قادری فعال حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان یاد کرده که او سال گذشته با پسر هفت ساله‌اش به امریکا رفت اما زندگی او هنوز با افغانستان گره خورده است.

حمیرا قادری به (یو اس‌ای تودی) گفته که هر صبح که با مادرش صحبت تلفونی می‌کند روز‌ش با اشک آغاز می‌شود زیرا به گفته او مادرش از وضعیت افغانستان و روزهای بد جاری آن قصه می‌کند.

در ادامه آمده که هنوز شش ماه از انتقال حمیرا قادری به امریکا نگذشته بود که برادرش خالد قادری مسئول برنامه‌های فرهنگی رادیو نوروز بازداشت شد.

خانم قادری به روزنامه گفته که او و خانواده‌اش به مدت یک هفته اصلاٌ اطلاعی در مورد سرنوشت برادرش نداشتند اما بعداً پی بردند که از سوی طالبان بازداشت شده و به اتهام تبلیغ علیه نظام طالبان به یک سال زندان هم محکوم شده است.

یو اس‌ای تودی در ادامه نوشته که همانند حمیرا قادری بسیاری از افغان‌های که به امریکا آمده اند در گذشته در پست‌های عالی در افغانستان کار کرده اند اما اکنون زندگی را از صفر در امریکا آغاز کرده اند و باید زبان جدیدی را هم یاد بگیرند.

در ادامه آمده که خانواده‌های بسیاری از پناهجویان افغان هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند که بسیاری از آنها مانند افغان‌های دیگر با مشکلات فراوان اقتصادی در افغانستان مواجه اند.

روزنامه دیلی تایمز در مورد وضعیت صحی گراهام تورپ سرمربی تیم ملی کریکت افغانستان نوشته و گفته که وضعیت او برای برگشت به کارش به‌این زودی‌ها مناسب خوانده نشده.

دیلی تایمز در ادامه به نقل از کریکت بورد افغانستان نوشته که گفته است، آنها روند استخدام یک مربی جدید را آغاز کرده اند و این کار در حال حاضر از سوی یک مربی افغان به نام رئیس خان احمدزی به پیش برده می‌شود.

گراهام تورپ که بیماری‌اش تا هنوز افشاء نشده در ماه مارچ جاری از سوی کریکت بورد افغانستان استخدام شده بود و قرار بود که در هفته آخر ماه اپریل کار خود را آغاز کند اما تا هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد.

او یک دهه سابقه مربیگری در تیم کریکت انگلستان و همچنین مربیگری در تیم استرالیا را دارد.

تیم ملی کریکت افغانستان در یک دهه اخیر چندین پیروزی را از آن خود کرده و بین ده تیم برتر جهان قرار دارد اما تنش‌های اخیر در کریکت بورد افغانستان باعث نگرانی ناظران کریکت شده است.

آنها می‌گویند که اگر کریکت بورد به کانون جنجال‌های سیاسی مبدل شود بدون شک بر توانایی و رشد بازیکنان تاثیر منفی بجای خواهد ماند.

هفته پیش گزارش‌ها حاکی از آن بود که عزیز الله فضلی رئیس پیشین کریکت بورد بخاطری از سوی طالبان بازداشت شده که با یک مکتوب جعلی وارد این بورد شده بود.