حکومت طالبان خواستار احیای روابط اقتصادی و دیپلوماتیک با جهان شد

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان که در فهرست سیاه «اف.بی.آی» امریکاست، می‌گوید که آن‌ها آماده و علاقه‌مند داشتن روابط اقتصادی و دیپلوماتیک با جهان هستند.

او این موضوع را دیروز شنبه در یک سخنرانی در نشستی در ولسوالی صبری خوست بیان کرده‌است.

وزارت داخله حکومت طالبان به نقل از سراج‌الدین حقانی نوشته که آن‌ها تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیستند و ظرفیت ایجاد روابط مثبت دوجانبه را دارند.

وی همچنین از کشورهای جهان خواسته که کمک‌ها و پروژه‌های خود را در افغانستان از سر گیرد: "دنیا باید به این صدا گوش کند، پول‌های منجمد شده را آزاد کند، پروژه‌ها را دوباره فعال کند، نهادهای که به زلزله زدگان کمک کرده‌اند، دولت‌های که کمک کرده‌اند یا در سیلاب‌ها کمک کرده‌اند، ما از آن‌ها سپاس‌گزاریم و بیشتر در این بخش توجه کنند."

سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان، پس از حاکمیت طالبان تا مدت زیادی در رسانه‌ها ظاهر نمی‌شد.

پیش از حاکمیت طالبان، نظامیان داخلی و خارجی شبکۀ حقانی را به‌عنوان خطرناک‌ترین شاخۀ طالبان معرفی می‌کردند که به‌گفتۀ آنان، سازماندهی حمله‌های پیچیدۀ انتحاری و مسلحانه را در افغانستان بر عهده داشت.

سراج‌الدین حقانی رهبری شبکۀ حقانی طالبان را بر عهده دارد. او در فهرست سیاه اف.بی.آی امریکاست و نیز وزارت خارجۀ آن کشور او را در فهرست هراس‌افگنان قرار داده و برای اطلاعاتی‌که به بازداشت او بی‌انجامد ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرده‌است.

هرچند پیش از این آقای حقانی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» اظهاراتی در مورد یکی از خواسته‌های جهان که بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان بود اظهاراتی داشته و گفته بود که در بارۀ بازگشایی تمامی مکتب‌های دختران خبرهای خوشی در راه است، آن‌چه که تا هنوز در حد سخن باقی مانده است.

این در حالی‌ست که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در نشست سه روزه که حکومت طالبان زیر نام "نشست علما" ترتیب داده بود، به تاریخ دهم سرطان روز دوم این نشست گفت که دستورات خارجی را نمی‌پذیرند، اما در بیانیه‌ای که از سوی رهبر طالبان به مناسبت عید قربان نشر شد او نیز مجدداً خواستار حسن روابط و تعامل با جهان شد.

بیش از ۱۱ ماه از برگشت طالبان به قدرت می‌گذرد، اما تا اکنون حکومت سرپرست آن‌ها از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌است.

اطلاعات بیشتر به این خبر اضافه شد.