خبرنگاران خواستار رهایی شمس الله شمس خبرنگار محلی ارزگان شدند

آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

درپی بازداشت شمس الله شمس، خبرنگار محلی در ارزگان از سوی حکومت طالبان شماری از خبرنگاران و نهادهای حامی آنان می‌گویند، این توطئه در برابر خبرنگاران است و خواستار جلوگیری این گونه دسیسه‌ها در برابر خبرنگاران برای محدود کردن کارشان و سانسور آنان اند.

شکور کامران، یکی از خبرنگاران افغانستان می‌گوید، پیش از این هم خبرنگاران به اتهام جرم‌های جنایی بازداشت شدند، اما بعدا ثابت شد که آنان هیچ گناهی نداشتند.

"چندی پیش در هلمند یک خبرنگار بنام تکل بازداشت شد و طالبان گفته بودند وی می‌خواست به زندان مواد مخدر انتقال دهد، اما بعدا رها شد. اگر مواد نشه‌آور با وی بود چرا رها شد؟ اگر همراهش نبود چرا بازداشت شد؟ اینها همه دسیسه اند و طالبان می‌خواهند اینگونه رسانه‌ها را سانسور کنند و با وارد کردن اتهامات به برخی خبرنگاران می‌خواهند دیگر خبرنگاران را هم بترسانند و به آنان این پیام را برسانند که اگر فرمایش آنان را نپذیرند با اینگونه مشکلات مواجه خواهند شد".

سید یاسین متین، مسئول خانۀ ملی خبرنگاران نیز ادعا می‌کند که برای خبرنگاران دسیسه جور می‌شود و از حکومت طالبان می‌خواهد جلو این عملکرد را بگیرد.

"از امارت اسلامی انتظار می‌رود جلو دسیسه و دسیسه‌ساز را بگیرد و به عنوان یک حکومت به دسیسه‌سازان اجازه ندهد. اگر به دسیسه سازان اجازه داده شود، حکومت خود را بدنام می‌کند و این ناتوانیی حکومت را هم نشان می‌دهد. اگر جلو دسیسه گرفته نشود اما اگر آنان بخواهند جلو دسیسه سازان و کسانی که محدودیت‌های بالای آزادی بیان می‌اندازند گرفته می‌شود."

نهادهای حامی خبرنگاران در کابل می‌گویند که هنوز هم جمال الدین دلدار، مسئول رادیو صدای گردیز، میرزا حسینی، مسئول رادیو آفتاب، عبدالحنان محمدی، خبرنگار آژانس خبری پژواک و شمس الله شمس، خبرنگار سلام ارزگان در زندان حکومت طالبان اند و به درخواست آنان هم از زندان رها نشدند.

خبرنگاران ولایت ارزگان هم از طالبان می‌خواهند که شمس الله شمس را رها کنند.

آغا ولی قریشی، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در ارزگان به رادیو آزادی می‌گوید، شمس‌الله شمس، خبرنگار رسانۀ خصوصی سلام ارزگان به اتهام جرم اخلاقی بازداشت شده و اکنون در زندان است.

وی چهار روز پیش بازداشت شده اما در مورد جرمی که متهم شده جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

انعام الله سمنگانی، رئیس مرکز رسانه‌های حکومت طالبان در این مورد به پرسش های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما به گفتۀ نهادهای حامی رسانه‌ها، در ۱۱ ماه حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان ۹۵ خبرنگار بازداشت شدند که ۴۱ خبرنگار در سال ۲۰۲۱ و ۵۴ خبرنگار امسال زندانی شدند.

به گفتۀ آنان بسیاری از آنان بعد مدتی از زندان رها شدند، اما به شمول چهار خبرنگار شماری از نویسندگان و فعالان مدنی هنوز هم در زندان طالبان اند.

خبرنگاران رها شده از زندان‌های طالبان می‌گویند، از آنان ضمانت کتبی و ویدیویی گرفته شده که در مورد بازداشت و زندان طالبان همراه رسانه‌ها گپ نزنند و نه هم پس از این اخباری را نشر کنند که در آن مشکلات و کمی حکومت طالبان گفته شده باشد.