گلوب اند میل: کانادا تعداد بیشتر افغان‌های مهاجر را بپذیرد

تعدادی از روزنامه های جهان

روزنامۀ گلوب اند میل

  • روزنامۀ گلوب اند میل در مطلبی به انتقاد ها از حکومت کانادا در زمینۀ چگونگی برنامۀ خاص مهاجرت افغان ها به آن کشور پرداخته است ، افغان هایی که با دولت یا موسسات غیردولتی کانادا در افغانستان کار کرده بودند.


در مطلب می خوانیم که محافظه کاران فدرال در کانادا از حکومت لیبرال آن کشور می خواهند که شمار افغان هایی را که می توانند تحت یک برنامۀ ویژۀ مهاجرت به کانادا بروند افزایش دهد.

روزنامه به نقل از جا سراج سنگهـ هالان عضو پارلمان کانادا از حزب محافظه کار نقل کرده که گفته است ، شماری از افغان ها که نزدیک یک سال پیش به برنامۀ خاص مهاجرت درخواست داده بودند هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

به گفتۀ او ناتوانی در نحوۀ اجرای این برنامه توسط حکومت کانادا نمی تواند بهانۀ برای این کشور باشد تا به افغان ها پُشت کند.

شان فریزر ، وزیر مهاجرت کانادا در پیام ویدیویی که روز جمعه در تویترش نشر کرد گفت که در انتقال افغان ها به آن کشور مشکلات زیادی وجود دارد اما افزوده که به تلاش هایشان ادامه خواهد داد.

پیش از این وزارت مهاجرت کانادا گفته بود که پذیرش درخواستهای جدید مهاجرتی افغانها پایان یافته است.

به گفتۀ این وزارت اکنون تمرکز روی درخواستهایی است که تاحال دریافت کرده است.

کانادا پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در آگست پارسال ، اعلام کرد که به ۴۰ هزار افغان پناه خواهد داد.

روزنامۀ تورنتو استار

  • روزنامۀ تورنتو استار نیز به موضوع مشابه پرداخته و در شمارۀ اخیرش می نویسد ، مدافعانِ افغان های که با آزار و اذیت رو به رو اند از اوتاوا می خواهند که برنامۀ ویژۀ مهاجرت را برای آنهایی که در زمینۀ کمک با ماموریت کانادا در افغانستان زندگی شان را به مخاطره انداختند باز نگهدارد.


تورنتو استار در ادامه می نویسد که تا اواسط ماه جولای بیش از شانزده هزار و ششصد افغان وارد کانادا شده اند اما بیش از نصف آنها تحت برنامۀ بشردوستانه به آن کشور پناه برده اند.

در بخشی دیگری مطلب آمده است که از پانزده هزار و هفتاد درخواست آنهاییکه واقعاً با کانادا کمک کرده اند ، اضافه از ده هزار وهفتصد درخواست تایید شده است اما از این میان ۷.۲۰۵ تن به کانادا رسیده اند.