معلمین ولایت پروان از روند توزیع معاشات شکایت دارند

تصویر آرشیف: نمایی از شهر چاریکار مرکز ولایت پروان از بلندای تپه گلغندی

شمار زیادی از معلمان درولایت پروان ازموجودیت مشکلات درپرداخت معاشات شان شکایت و نگرانی دارند.

آنها می گویند حکومت کار توزیع معاش معلمین را با برخی از بانک های خصوصی قرار داد کرده است که موجودیت مشکلات ناشی از بی نظمی و بی کفایتی در سیستم توزیع این بانک ها ، معاش معلمین به درستی داده نمیشود.

علی احمد یکی از معلمان در شهر چاریکار از چند ماه برای دریافت معاش ماهانه اش سرگردان است.

او در لیسه پسرانه صادقی در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان تدریس می کند.

علی احمد به رادیو آزادی می گوید که بارها روند تدریسش از بهر دریافت معاش مختل شده.

"مشکلات است مثلاً ساعت های درسی بخاطر گرفتن معاش ما ضایع می شود و ما نمی توانیم به صورت درست وظیفه خود را پیش ببریم. چون ساعت ها و روز ها طول می کشد تا ما معاش خود را اخذ می کنیم یعنی بخاطرهمین مشکل معاش ما سرگردان هستیم."

به اساس معلومات ریاست معارف ولایت پروان معلمین از شش هزار تا دوازده هزار افغانی معاش دارند.

شکایت علی احمد ۳۶ ساله فراتر از شهر چاریکار می رود.

علی احمد یکی از معلمین ولایت پروان

محمد آصف ۵۵ ساله در یکی از مکاتب ولسوالی شینواری ولایت پروان معلم است.

او هم به رادیو می گوید که روند توزیع معاش ماهانه نامنظم است.

"پروسه معاشات به عزیزی بانک سپرده شده، اما این بانک ظرفیت این را ندارد که به تمام ولسوالی ها حساب بانکی باز نماید تا معلمین بتوانند از طریق حساب بانکی معاش خود را اخذ نمایند."

محمد آصف در ادامه می گوید:

" این بانک پروسه توزیع معاش معلمین را به یک شرکت داده و آن شرکت در بدل اخد ۱۸۵ افغانی از هر معلم معاش شان را تادیه میکند. ما چهل و چهار باب مکتب در ولسوالی شنواری داریم و همزمان تمام این معلمین را میخواهند به مرکز و این روند یک روز طول می کشد که باعث می شود که یک روز دروازه تمام مکاتب بسته شود و ما ناگزیر هستیم که دروازه مکتب را بسته کرده دنبال معاش خود برویم."

معلمین مکاتب ولایت پروان: برای پرداخت معاشات معلمین نیاز است تا یک سیستم درست ایجاد گردد

محمد آصف از سپردن روند توزیع معاش به بانک خصوصی انتقاد می کند و خواهان احیای سیستم نظام مخلوع جمهوریت در پرداخت معاشات است.

"پولی که از د افغانستان بانک انتقال می شود به عزیزی بانک یک مدت طولانی آنجا باقی می ماند. ما نمی دانیم که چه راز است ؟ عزیزی بانک یک بانک تجارتی است شاید از این پول مفاد داشته باشد. این قرارداد به سود معلمین نیست. اگر پول از د افغانستان بانک در حساب معتمد حواله شود و معتمد معاش را به آمریت های معارف ولسوالی ها انتقال دهد و به تحویلدار های مکاتب تسلیم نماید. این به نفع معلم است. معلم از مکتب بخاطر معاش بیرون نمی رود و از اداره مکتب معاش خود را می گیرد."

محمد آصف یکی از معلمینولایت پروان


مقام های محلی طالبان در باره چگونگی عقد قرارداد با یک بانک خصوصی برای توزیع معاشات معلمین معلومات نمی دهند.

با این حال مسئولین ریاست معارف ولایت پروان موجودیت مشکلات در روند پرداخت معاشات معلمان را در این ولایت می پذیرند.

محمد حسن حقانی رئیس معارف طالبان در ولایت پروان در این مورد با رادیو آزادی صحبت می کرد.

"مسئول عزیزی بانک را خواستیم، مسئول د افغانستان بانک را خواستیم، و مسئول مستوفیت پروان را خواستیم در ریاست معارف همراه شان جلسه گرفتیم و برای شان گفتم که معاش معلمین که قبلاً توسط معتمد اجرا میشد چهل افغانی یا پنجاه افغانی از معلم گرفته می شد و در مکتب معاشش می آمد در وقتی تفریح ویا ساعت خالی درسی اش معاشش را می گرفت. ولی حالا یکصد و هشتاد و پنج افغانی از معلم گرفته می شود در حالی که در آن روز با مشکلات مواجه می شود."

محمد حسن حقانی رئیس معارف ولایت پروان


با تلاش مکرر برای دریافت نظر عزیزی بانک تا تهیه این گزارش مسئولین این بانک حاضر به پاسخ دهی نشدند.

کفایت الله حقانی مستوفی حکومت طالبان در ولایت پروان

اما کفایت الله حقانی مستوفی حکومت طالبان در ولایت پروان می گوید که معاش معلمان ولسوالی های دوردست را به سیستم سابق و باسهولت توزیع خواهند کرد.

"برای ما وزارت مالیه هدایت داده بود در هر ولسوالی که به معاش معلمین بانک رسیدگی کرده نمی تواند، اسم های آن ولسوالی را ذکر کرده پیشنهاد نمایید که کدام ولسوالی ها است تا معاش معلمین از طریق معتمد اجرا گردد. و ما الحمدلله این پیشنهاد را کردیم."

در جریان یک سال گذشته و پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، چندین بار معلمین در ولایت پروان از مشکلات در زمینه تاخیر و بی بندوباری در روند رسیدن معاشات شان در ولایت پروان شکایت کردند.

حالا روشن نیست که محمدآصف و همکارانش تا چه زمان دیگر منتظر خواهند ماند تا مشکل توزیع معاشات شان مطابق وعده مستوفی طالبان در پروان رفع شود.