ایران از آغاز سال میلادی تا حال حداقل ۲۵۱ نفر را اعدام کرده است

آرشیف

ایران از آغاز سال میلادی تا حال حداقل ۲۵۱ نفر را اعدام کرده است.

دو سازمان حامی حقوق بشر امروز ۲۷ ماه جولای در اعلامیه مشترک خود این اعدام ها را یک حمله نفرت انگیز بر حق زندگی خوانده اند.

سازمان حقوق بشر عبدالرحمن برومند که مرکز آن در واشنگتن است و سازمان عفو بین‌المللی که در لندن مستقر می‌باشد در یک اعلامیه مشترک گفته اند این تعداد می‌تواند بیشتر از این باشد زیرا ارقام درج شده تنها تا اخیر ماه جون را در بر می‌گیرد.

در اعلامیه آنها آمده است اگر این اعدام‌ها با سرعت وحشتناک آن دوام کند به زودی تعداد اعدام‌های که سالجاری در ایران صورت گرفته بیشتر از سال قبل خواهد شد. سال گذشته تعداد اعدام‌ها در ایران به ۳۱۴ نفر رسیده بود.

این دو گروه حقوق بشر می‌گویند ۱۴۶ نفری که در سال ۲۰۲۲ در ایران اعدام شده اند به جرم قتل محکوم شده بودند. در حالی که به گفته آنها محاکمه این افراد به تعقیب تغییر در قوانین داخلی ایران صورت گرفته که منصفانه بودن جریان محاکمه در آنها به سوال جدی روبه‌رو است.

حداقل ۸۶ نفر دیگر به جرائم مربوط به مواد مخدر محکوم شده اند که تعدد اعدام‌های این جرم در ایران در سال‌های بعد از تغییر قوانین داخلی کاهش یافته است.

داینا التهاوی از سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ مقامات ایران حد وسط روزانه یک نفر را اعدام کرده اند و به گفته او حکومت ایران اعدام‌ها را به شکل دسته جمعی در سرتاسر این کشور انجام می‌دهد که این یک هجوم نفرت انگیر بر حق زندگی می‌باشد.