رئیس هیئت حکومت پاکستان: رسیدن به یک توافق با طالبان پاکستان محتمل است

دومین روز دور جدید مذاکرات میان هیئت پاکستانی و نماینده‌های تحریک طالبان پاکستان در کابل جریان دارد.

حکومت طالبان در افغانستان این مذاکرات را میانجیگری می‌کند.

رهبری این هیئت را محمد علی سیف مشاور وزیر ایالت خیبر پختونخوای پاکستان به عهده دارد.

آقای سیف شب گذشته در گفتگو با رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی، دور جدید مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان را موثر خواند و برای رسیدن به یک توافق احتمالی ابراز خوشبینی کرد.

او گفت: "برخی شرایط از سوی آنها مطرح شده و برخی هم از سوی ما، یکی از خواست آنها در مورد وضعیت فاتا( مناطق قبایلی) است و خواست ما این است در صورتیکه آنها دوباره به مناطق قبایلی برمی‌گردند باید دست از جنگ بکشند و پاسخ آنها در این مورد مثبت است و می‌گویند که اگر برگردند پایبند به مقررات خواهند بود."

شماری از سران قبایلی پاکستان هم در مذاکرات فعلی اشتراک کرده اند.

رسانه‌های پاکستانی گفته اند که هیئت مذاکره کننده پاکستانی به روز شنبه به کابل رسید و با رسیدن به آنجا با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان هم دیدار کرد، جزئیات این دیدار تا هنوز با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است.

این هیئت دوازده نفری از جمع گروه سی و پنج نفری‌ای است که در ماه جون برای هدف مشابه به کابل سفر کرده بود.

تحریک طالبان پاکستان در آن زمان برخی پیشنهادات خود را با هیئت شریک ساخته بود، از جمله لغو الحاق مناطق قبایلی با ایالت خیبرپختونخوا.

مناطق قبایلی پاکستان در ۲۰۱۸ میلادی پس از تعدیل در قانون اساسی این کشور از وضعیت ویژه خارج و بخشی از ایالت خیبر پختونخوا پاکستان شد.

این دومین هیئت پاکستانی است که در یک هفته برای مذاکرات با تحریک طالبان پاکستانی به کابل سفر کرده.

یک هیئت دیگر پاکستانی که متشکل از علمای دینی روز شنبه از کابل به پاکستان برگشت.

رهبری این هیئت را مفتی تقی عثمانی به عهده داشت که پس از رسیدن به پاکستان در توییترش سفرش به کابل را موثر خواند.

او از دیدارش با اعضای تحریک طالبان پاکستان چیزی نگفته اما یک منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته ازش نام برده شود به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفته که هیئت به رهبری عثمانی با مفتی نور ولی مسید رهبر طالبان پاکستان در افغانستان دیدار کرده.

مذاکرات رو در رو میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در ماه می سال روان میلادی به میانجیگری حکومت طالبان در افغانستان آغاز شد.

سپس در ماه جون هم دو طرف با هم مذاکره کردند که در نتیجه پیشرفت هایی را هم به همراه داشت: مثلاً به اساس گزارش ها، آتش بس یک ماهه حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان تا مدت نامعلومی تمدید شد.