سردار ولی: نیروهای ایران و ترکیه با پناهجویان بدرفتاری می‌کنند

آرشیف- شماری از پناهجویان افغان در نزدیک مرز ترکیه

شماری از پناهجویان افغان که اخیراً از ترکیه و ایران به افغانستان برگشتانده شده اند، رفتار نیروهای امنیتی ایران و ترکیه با خودشان را خلاف اصول حقوق بشری می‌دانند.

پس از آن که طالبان بیش از یکسال پیش بر افغانستان دوباره حاکم شدند، شماری از افغان‌ها تلاش کردند از راه ترکیه و ایران به اروپا و امریکا بروند.

سردار ولی آریوبی، شهروند افغانستان می‌گوید که پس از گذشتاندن شرایط پُرمشقت زندان در ترکیه، ماه گذشته به افغانستان برگشتانده شد.

سردار ولی: یک روز به چنگ گزمه افتادیم. زیاد برف هم باریده بود، به حدی لت و کوب کردند که کسی دهانش خون آلود بود و از کسی هم چشمش آسیب دیده بود

او به روز چهارشنبه به رادیو آزادی چنین قصه کرد: "تقریباً دو ماه را در مرز ایران و ترکیه گذراندم. در این مدت چیز هایی را دیدم که قابل گفتن نیست. در یک خوابگاه بودیم، کسانی که کوشش می‌کردند که گروهی بروند، از سوی نیروهای ترکیه لت و کوب می شدند. کسی پایش شکسته بود، کسی دستش و کسی هم دندانش. کسی چشمش آسیب دیده بود. یک روز به چنگ گزمه افتادیم. زیاد برف هم باریده بود، به حدی لت و کوب کردند که کسی دهانش خون آلود بود و از کسی هم چشمش آسیب دیده بود. عکس‌هایش را هم دارم. خیلی بد رفتاری کردند. تمام برف با خون افغان‌ها رنگین شده بود."

سازمان عفو بین‌الملل به روز چهارشنبه در گزارشی گفت که نیروهای مرزی ترکیه و ایران در بخش‌های مرزی آن‌کشورها بر پناهجویان افغان شلیک می‌کنند و این کار به زخمی شدن و حتی کشته شدن آنان می‌انجامد.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که در یک سال گذشته نیروهای ایرانی یازده پناهجوی افغان و نیروهای ترکی سه پناهجوی افغان را با شلیک گلوله کشته اند.

رها بحرینی، مسئول بخش ایران سازمان عفو بین الملل چهارشنبه در توییتر خود نوشته است که افغانان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان مجبور شده اند راه پُر خطر مهاجرت به قصد اروپا از طریق ترکیه و ایران را بپیمایند.