کابل پرس کلب مشکلات خبرنگاران افغان را با ملل متحد شریک کرد

آرشیف - شماری از ژورنالیستان حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل

کابل پرس کلب می‌گوید که ریاست استخبارات طالبان چندین خبرنگار را در پکتیا زندانی کرده، تلفون‌های شخصی و وسایل خبرنگاری‌ شان را ضبط و با آنان برخورد تحقیر آمیز کرده است.

در خبرنامه منتشر شده از سوی کابل پرس کلب که ناوقت روز یکشنبه از سوی گروه‌های رسانه‌ شان منتشر گردید، آمده است خبرنگاران مستقر در گردیز روز شنبه زمانی زندانی شدند که مواد خبری را در مورد باز شدن و یا باز نشدن مکاتب دختران در پکتیا با رسانه‌های خود شریک می‌کردند.

شماری از دختران دانش آموز به روز شنبه در ولایت پکتیا با راه اندازی تظاهرات از طالبان خواستند که دروازه‌های مکاتب را به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم بگشایند.

دختران دانش آموز در پکتیا هنگام راهپیمایی کردند که پس از چند روز گشوده شدن مکتب‌های‌شان طالبان دوباره مکتب‌ها را به روی آنان بستند.

در اعلامیۀ کابل پرس کلب به نقل از خبرنگاران محلی طلوع نیوز، پژواک، سلام وطندار و آریانا نیوز آمده است که نهادهای محلی طالبان برای آنان گفته است که در برابر تان تهدیدات امنیتی وجود دارد باید با آنان بروند.

آنان تقاضا کرده اند که باید در مورد برخورد توهین آمیز استخبارات طالبان پرسیده شود و برای آنان در مورد تهدیدات امنیتی معلومات مکمل داده شود.

محمد گران یک عضو کابل پرس کلب به رادیو آزادی گفت، در یک ماه گذشته آنان ۱۹ قضایایی را ثبت کرده اند، که خبرنگاران از سوی طالبان لت‌وکوب، توهین و حتی زندانی شده اند: "به مشکل که در حال حاضر خبرنگاران با آن دست و گریبان استند، ما آنرا در یک نامه با بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد، نهادهای بین‌المللی رسانه‌ها، سازمان نظارت از حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل شریک کرده ایم تا توجه آنان را در مورد مشکلات موجود در برابر خبرنگاران در افغانستان جلب کنیم."

آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل


آقای گران می‌گوید در این نامه این تقاضا نیز صورت گرفته است تا زمانی که طالبان برای خبرنگاران محیط مصون کاری را به وجود نیاورد، نهادهای بین‌المللی باید بر طالبان برخی تحریم‌ها را وضع کند.

در همین حال شماری از خبرنگاران می‌گویند که محدودیت‌ها و مشکلات امنیتی روز به روز در برابر کار‌ شان بیشتر می‌شود.

خاطره نوری با یک رسانه خصوصی در کابل کار می‌کند.

او می‌گوید: "در کل طالبان آزادی بیان را قبول ندارند، به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که حق خود را بخواهد، مشکلات در برابر خبرنگاران بیشتر شده است، آنان ما را به هیچ پوشش خبری اجازه نمی‌دهند، اگر بروی بازداشت و لت‌و‌کوب می‌کنند."

یک خبرنگار دیگر افغان که نخواست به دلیل مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "کار

خاطره نوری: طالبان ما را به هیچ پوشش خبری اجازه نمی‌دهند، اگر بروی بازداشت و لت‌و‌کوب می‌کنند.

محدود شده است، بیشتر رسانه ها در شماری از ولایات مسدود شده اند، خبرنگاران زندانی و لت‌وکوب می‌شوند و پس از تلاش‌های زیاد آزاد می‌شوند اگر چنین وضعیت ادامه داشته باشد ممکن فعالیت‌های رسانه‌یی در افغانستان کاملاً متوقف شود."

این در حالیست که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، به اساس گزارش نهادهای پشتیبان خبرنگاران و رسانه‌های آزاد، خشونت‌ها در برابر خبرنگاران افزایش یافته است.

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد اعلامیه‌ای تازه کابل پرس کلب و مشکلات خبرنگاران نظر حکومت طالبان را داشته باشد اما سخنگویان طالبان دستیاب نشدند.

پیش از این آنان به گونه متکرر برای فراهم ساختن محیط کاری مناسب به خبرنگاران تعهد کرده اند. تعهدی که بر بنیاد گزارش‌های نهادهای پشتیبان رسانه‌ها تاکنون برآورده نشده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان در بیستم ماه جولای در گزارشی گفته بود که در مدت ده ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان ۱۷۳ رویداد برخورد نامناسب و خشونت آمیز با خبرنگاران ثبت شده اند.

عدم دسترسی به معلومات، اجازه ندادن به پوشش رویدادهای خبری و وضع محدودیت‌ها بر خبرنگاران بانو از مواردی اند که همین اکنون خبرنگاران افغان با آن دست و گریبان استند.