باغداران فراه: حاصلات انگور در این ولایت کاهش یافته است

انگور ولایت فراه

باغداران در ولایت غربی فراه می‌گویند که امسال حاصلات انگور نسبت به سال گذشته به دلایل مختلف از جمله پایین آمدن سطح آب زیرزمینی کاهش یافته است.

سید محمد ۲۷ ساله یک تن از باغداران ولایت فراه از حاصلات انگور امسال چندان راضی نیست.

او می‌گوید که شش سال می‌شود که در روستای نوبهار مرکز ولایت فراه باغداری می‌کند: "حالا سطح آب بالاتر از ۶۰ متر و ۷۰‌ متر شده است، این یک مشکل بزرگ است،در کنار این مشکل حکومت طالبان در بخش توزیع کود کیمیاوی هیچ توجه نکرده، در بخش ادویه زراعتی نه ریاست زراعت و نه کدام موسسه خیریه همراه ما همکاری نکرده. ما در سال گذشته بیش از یک تُن انگور که هزار کیلو میشود حاصل داشتیم ولی امسال پنجاه من (پنجصد کیلو)حاصل بدست آوردم."

سید محمد از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که در بخش مارکتینگ با باغداران همکاری کند و کشمش خانه‌های خوب و معیاری برای شان بسازد. او هم چنان خواستار توزیع ادویه زراعتی و کود کیمیاوی از سوی حکومت طالبان شد.

زلمی یک باغدار محلی دیگر در فراه است که از مشکل مشابه سخن می‌گوید.

او حاصلات انگور امسال را با سال‌های گذشته این گونه مقایسه می‌کند: "ما ۴۰۰ جوه باغ داشتیم هر سال پانزده تابیست خروار (تُن) ما کشمش سبز خشک می‌کردیم پنج خروار کشمش پهلوی ما خشک می‌کردیم و دیگر شش خروار هفت خروار ما عناب جمع می‌کردیم فعلاً امسال که است، ما تمام باغ که کاشتیم (۴۰۰) جوک بوده او باغ‌ها از دست ما رفته (۱۵۰) جوک مانده است.
تقریبا (۲۵۰) جوک از آن خشک شده آب پاین رفته و هیچ نوع موسسه خیریه با ما هم همکاری ننموده."

زلمی: ما فکر می‌کردیم که انگور یک من (پنج کیلو) به ۱۵۰ افغانی و ۲۰۰ افغانی فروخته شود در اوج خود فروخته نشد یک من (پنج کیلو) از ۱۰۰ افغانی به بالا نرفت

او در مورد کاهش نرخ انگور امسال به رادیو آزادی گفت: "سطح قیمت‌شان او اندازه که ما فکر می‌کردیم که انگور یک من (پنج کیلو) به ۱۵۰ افغانی و ۲۰۰ افغانی فروخته شود در اوج خود فروخته نشد یک من (پنج کیلو) از ۱۰۰ افغانی به بالا نرفت در حالیکه انگور ولایت فراه شهرت دارد در ۳۴ ولایت افغانستان صادرات آن کمتر بود نسبت به دیگر وقت ها."

عبدالله علیزی فعال زراعتی فراه می‌گوید که آب و هوای فراه برای پرورش درختان انگور بیشتر مساعد است و محصول آن زودتر به بازار عرضه می‌شود، اما برای پروسس و بسته بندی انگور فراه با باغداران کمک و همکاری موثری صورت نگرفته، از این لحاظ باغداران با مشکلات زیاد روبه‌رو اند.

" انواع مختلف انگور ولایت فراه از نظر کیفیت بسیار عالی می‌باشد و همچنان یک مزیت برتری دیگری این محصول این است که محصول انگور ولایت فراه نسبت به سایر انگور‌های ولایات دیگر کشور از نظر عرضه مقدم می‌باشد. اما متاسفانه به علت نبود مراکز استندرد بسته بندی و مراکز پروسس این محصول دهقانان با مشکل عدم موجودیت بازار روبه‌رو می‌باشند که از طرف بخش عمومی نیز در این بخش اقدام قابل ملاحظه صورت نگرفته است."

پیشنهاد او این است: "بخاطر حل این معضله باید بخش عمومی توجه بیشتری نموده و زمینه برای تشبث، برای بخش خصوصی مساعد گردد تا مراکز پروسس و بسته بندی انگور و سایر میوه جات در این ولایت ایجاد گردد."

رادیو آزادی خواست در مورد اینکه این مشکل باغداران محلی چطور حل خواهد شد، نظر مسئولان طالبان در فراه را هم داشته باشد، اما آنان تا تهیه این گزارش دستیاب نشدند.

مقام‌های محلی پیشین در نظام جمهوری مخلوع افغانستان می‌گفتند که حاصلات مجموعی انگور فراه در سال‌های اخیر سالانه تا ۱۱۰ هزار تُن رسیده بود و در حدود ۷۳۰۰ نفر مصروف کار در باغ‌های انگور بودند.

آرشیف - انگور سیاه

به اساس معلومات این مقام‌ها، باغداران در سال‌های اخیر نزدیک به ۲۲ هزار تُن کشمش تولید کرده بودند.

بیشتر باغ‌های انگور و کشمش خانه‌ها در ولسوالی‌های پشترود، بالابلوک، بکواه، خاک سفید، انار دره و روستای‌های مرکز فراه وجود دارند.

اما حال بسیاری از باغداران مثل سید محمد و زلمی می‌گویند که امسال موسسات و ریاست زراعت طالبان در فراه با آنان همکاری نکرده اند از این لحاظ امسال حاصلات کمتری بدست آورده و نرخ انگور همچنان به نصف کاهش یافته است.

"خودم چندین بار مراجعه کردم به موسسه و ریاست زراعت برای آنها عرض خود را کردم که ما چهارصد جوهک باغ انگور داریم، تقریباً سی جریب عناب داریم بیشتر تاک‌های انگور از دست ما رفته.
ما خواهش داریم از ریاست زراعت که در همین عرصه باغداری باید همراه ما همکاری کند که بتوانیم حاصلات بهتر و بیشتری بگیریم تا بتوانیم که کشمش خانه جور کنیم."