زلزله زده های پکتیکا: کار ساخت خانه های تعهد شده آغاز نشده است

آرشیف - شماری از خانه های تخریب شده در اثر زلزله در ولایت پکتیکا

آسیب دیده های زلزله در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا از کمبود کمک‌ها و عدم آغاز کار ساخت خانه‌های وعده داده شده به آنان شکایت دارند.

عقل الدین گیانوال، یکی از باشنده های این ولسوالی به رادیو آزادی می‌گوید، مسئولان وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان حدود یک ماه پیش در سفری به ولسوالی‌های برمل ولایت پکتیکا و سپیرۀ ولایت خوست روند ساخت خانه‌ها برای زلزله‌زدگان این مناطق را آغاز کرد، اما کار ساخت‌ها در این ولسوالی تا به حال آغاز نشده است.

او گفت: "ولسوالی گیان ولایت پکتیکا که تلفات بسیار زیاد وارد شده بود تا فعلاً خانه‌ها به همان شکل باقی مانده است. کار‌هایش شروع نشده است، مردم در بی‌سرنوشتی زندگی می‌کنند. هیچ معلومات نمی‌دهند که چرا با ما خیانت صورت می‌گیرد، چرا با ما این جفا صورت می‌گیرد، چرا کار خانه‌ها را شروع نمی‌کنند، علتش چیست؟"

آقای گیانوال می‌افزاید که زمستان نزدیک است و با سرد شدن هوا، زندگی برای آنان روز به روز دشوارتر می‌شود.

به گفته آقای گیانوال، کودکان‌شان به بیماری‌های گونه‌گون مبتلا شده اند و اگر شرایط به همین گونه دوام کند و دولت به آنان کمک نکند، فاجعۀ انسانی رخ خواهد داد.

خانه های که در پکتیکا در اثر زلزله تخریب شده اند

حاجی عمر جان، دیگر باشندۀ ولسوالی گیان ولایت پکتیکا به رادیو آزادی می‌گوید، با گذشت حدود سه ماه از وقوع زلزله در این ولسوالی، کار ساخت و ساز در دیگر مناطق آغاز شده، اما خبری از ساخت و ساز در ولسوالی آنان نیست: "از طرف موسسات به ولسوالی برمل و سپیره کارهای بازسازی شروع شده است، اما تا کنون در ولسوالی گیان برای اعمار و بازسازی خانه‌ها و مسجد‌ها هیچ کار شروع نشده است. تا فعلاً کلینیک‌ها در حال خودش باقی مانده است، مکتب‌ها در حال خود باقی مانده است، کار کانال‌ها، دیوارهای استنادی و سرک شروع نشده است."

این باشندگان ولسوالی گیان خواستار آغاز کار ساخت و ساز سرپناه و دیگر مکان‌های عام‌المنفعه در این ولسوالی اند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که کار ساخت و ساز در این ولسوالی در جریان است، اما به دلیل دور بودن این ساحه رسیدن مواد دشوار است.