جان باختن عرفان الله خبرنگار افغان در راه مهاجرت غیر قانونی تایید شد

عرفان الله خبرنگار افغان که در راه مهاجرت غیرقانونی به ترکیه جان باخت

عرفان الله خبرنگار افغان که پیش از این با تلویزیون خصوصی ژوندون در کابل کار می‌کرد، در راه مهاجرت غیرقانونی جان باخت.

اعضای خانوادۀ عرفان الله می‌گویند که بعد سه ماه از مرگ وی آگاه شدند.

به گفتۀ آنان، وی که قصد داشت از راه غیرقانونی و از ایران به ترکیه برود، در مسیر راه جان باخته است.

یکی از اعضای خانوادۀ عرفان الله که نمی‌خواهد هویتش فاش شود و یا صدایش در گزارش نشر شود، به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، او پس از سقوط نظام جمهوری پیشین بیکار شده بود و به همین دلیل راه مهاجرت غیرقانونی را در پیش گرفت.

این عضو خانوادۀ عرفان‌الله به رادیو آزادی گفت، پس از حاکمیت طالبان او خانه نشین شد و تلاش‌هایش برای بدست آوردن وظیفۀ جدید بی‌نتیجه ماند و هشت ماه پیش کشور را ترک کرد.

به گفته او، حکومت ترکیه مرگ عرفان‌الله را تایید کرده و گفته که در مرز میان ایران و ترکیه در شهر وان دفن شده است.

خانوادۀ عرفان‌الله از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهد که برای انتقال جسد وی به افغانستان با خانواده‌اش همکاری کنند.

ظریف کریمی، مسئول دفتر نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در این باره به رادیو آزادی گفت: "بحث کشورها است بیشتر حکومت دخیل است اما نهادها رای زنی‌های خود را دارند و صحبت‌ها جریان دارد ببینیم چقدر می‌توانیم شرایط را فراهم بسازیم."

هرچند در بارۀ دلیل مرگ این خبرنگار روایت‌های گونه‌گون در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، نزدیکانش می‌گویند که به آنان گفته شده که وی در مسیر راه دچار بیماری شده و به همین دلیل جان باخته است.

آرامگاه مهاجران افغان گمنام که در راه رسیدن به ترکیه جان باخته اند

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، خبرنگاران و کارمندان ده‌ها رسانه بیکار شدند.

بر بنیاد آماری که دفتر نی با رادیو آزادی شریک کرده، پس از حاکمیت طالبان، ۴۸ درصد رسانه‌های افغانستان نشرات‌شان را متوقف کردند.

بر بنیاد یافته‌های یک سروی این نهاد، پیش از سقوط نظام جمهوریت، ۷۷۴۶ خبرنگار در افغانستان فعالیت داشتند که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، ۶۰ درصد آنان کار خود را از دست داند که برخی‌های شان افغانستان را ترک کردند و برخی دیگر به کارهای شاق روی آوردند.

به گفتۀ نزدیکان عرفان الله، او نیز به امید فردای خوب‌تر راه مهاجرت را در پیش گرفته بود، اما به نظر می‌رسد که بخت با وی یار نبوده و در مسیر راه مهاجرت غیرقانونی جان باخت.