نگرانی از کاهش کارمندان کمک‌رسان زن در افغانستان

آرشیف - مواد غذایی که برای توزیع به افراد بی بضاعت در یکی از ولایات افغانستان آماده شده است.

ادارۀ هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید، در یک سال گذشته شمار کارمندان کمک‌رسان زن به گونهٔ گسترده کاهش یافته است.

این اداره در یک گزارش تازهٔ خود که به روز چهارشنبه به نشر رسیده می‌گوید، افزون بر افزایش محدودیت‌ها بر زنان که آنان را از حقوق و آزادی‌های بنیادی‌شان محروم می‌سازند، کارمندان کمک‌رسان زن هر روز از زمان خروج از خانه تا برگشت دوبارهٔ آنان با آزار، ترس و بدرفتاری روبه‌رو هستند.

در این گزارش آمده است، این مشکلات در زمان رفت و آمد، در دیدار با مسئولان حکومت طالبان و در مکان‌های کاری‌شان ایجاد می‌شود.

اوچا: در ۸۸ ولسوالی مشارکت کارمندان کمک‌رسان زن کاهش یافته است

اوچا بر اساس صحبت با شماری از کارمندان کمک‌رسان زن در این گزارش گفته که بر اساس فرمان طالبان زنان باید در هنگام سفر حتماً یک محرم با خود داشته باشند، در غیر آن در ایست‌های بازرسی طالبان با یک حالت مبهم و ناخوشایند مواجه می‌شوند.

در این گزارش آمده که هر از گاهی این حالت منجر به بد و رد گویی، تهدید و تنش فزیکی می‌شود.

دفتر هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد دریافته که از میان ۱۷۱ ولسوالی، در ۸۸ ولسوالی مشارکت کارمندان کمک‌رسان زن کاهش یافته است.

اما در ۶۸ ولسوالی دیگر مشارکت کارکنان کمک‌رسان زن افزایش را نشان داده است.

در این گزارش نورستان، بادغیس و کندز از جمله ولایت‌های گفته شده که از لحاظ دسترسی کارمندان کمک‌رسان زن در بدترین حالت قرار دارند، اما بامیان، هرات، جوزجان و سمنگان ولایت‌های نسبتاً خوب گزارش داده شده اند.

در این گزارش محدودیت بر سفر بدون محرم از جمله مهمترین دلیل کاهش کارمندان کمک‌رسان زن خوانده شده است.

در گزارش اوچا خواسته شده که حکومت طالبان باید فعالیت کارمندان بشری زن را به رسمیت بشناسد و تمام محدودیت‌ها و تهدید‌های سر راه این زنان را بردارد.

همچنان این اداره از نهاد‌های کمک‌رسان بین‌المللی و حکومت‌ها خواسته که در این بخش به دادخواهی خود ادامه دهند و خواهان عملی شدن وعده‌های داده شده توسط مسئولان حکومت طالبان شوند.

طالبان به گزارش ادارهٔ هماهنگ کنندۀ کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد واکنش نشان نداده، اما پیش از این گفته بودند که پس از ایجاد محیط امن کاری برای زنان اجازۀ کار داده خواهد شد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان، مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند، شمار زیادی از زنان که پیش از این در اداره‌های دولتی کار می‌کردند از کار باز داشته شده‌اند و همچنان اجازۀ سفر به فاصله‌های دور بدون محرم برای زنان داده نشده است.

به تازگی روز گذشته به کارمندان زن وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفته شده که از این پس برای کار به دفتر‌ها نیایند.

بیشتر در این باره: زنان از کارکردن در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان منع شدند

این زنان که روز سه‌شنبه اعتراض کردند، شماری از ویدیو‌ها را به رادیو آزادی فرستاده و در آن دیده می‌شود که برای بیرون کردن ده ها زن از این وزارت تلاش می‌شود و به آنان گفته می‌شود که به خانه‌های خود برگردند.