دیپلمات: طالبان از کنترل پاکستان خارج شده اند

شماری از مقام های حکومت طالبان

دیپلمات
نشریه دیپلمات در یک مقاله تحلیلی به روابط قبلی و فعلی بین طالبان و پاکستان نظری انداخته است.

در مقاله آمده است که پاکستان دو بار در بخش به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان سهم داشت هم در سال ۱۹۹۶ و هم در سال ۲۰۲۱.

نویسنده می‌گوید در حال حاضر حکومت پاکستان از طالبان پشتیبانی نمی‌کند زیرا به نظر نویسنده طالبان از کنترل پاکستان خارج شده اند.

در ادامه مطلب آمده که طالبان اکنون روابط خود را با قطر، ایران، امارات متحده عربی، روسیه و چین نزدیک ساخته و با امریکا و هند هم مستقیماً در تعامل می‌باشند.

نویسنده همین روابط گسترده را دلیل آن می‌داند که طالبان از تاثیر مستقیم پاکستان بیرون شوند.

دیپلمات می‌نویسد پاکستان اکنون وارخطا است و به همین دلیل برعکس دفعه قبل تا حال حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

در مقاله گفته می‌شود که در رهبری طالبان هم دو گروه وجود دارد که یکی از آنها افراطی هستند و مخالف کار و تعلیم دختران و زنان می‌باشند و گروه دیگر ملتگرا است که خواهان تعلیم و پیشرفت می‌باشد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود تاکید کرده که برای ایجاد ثبات در افغانستان به پروژه های عملی بازسازی و زیربنایی نیاز است.

در مقاله آمده است طالبان خوب می‌فهمند که چگونه جنگ کنند، اما به باور نویسنده آنها راه های حکومتداری را بلد نیستند.

در دوام مطلب می‌خوانیم که کشورهای غربی و در صدر آنها امریکا می ‌خواهند از افغانها حمایت کنند ولی به نظر نویسنده چون حکومت طالبان در جامعه بین‌المللی مشروعیت و رسمیت ندارد، کمک به اتباع آن هم با مشکلات روبه‌رو می‌باشد.

نویسنده برای کمک به مردم عام افغانستان عملی کردن پروژه های زیربنایی و بازسازی را مهم می‌خواند، اما این شرط را پیشنهاد می‌کند که در عملی کردن این پروژه ها باید طالبان هم به یک ترتیبی دخیل باشند تا پروژه به طور معیاری عملی شود و شفافیت در آن مد نظر گرفته شود.

در پهلوی پروژه های بازسازی شبکه زراعت که ستون فقرات اقتصاد افغانستان حساب می‌شود به باور نویسنده باید تقویت شود.

تقسیم تخم های اصلاح شده بذری به دهاقین و عصری و مکانیزه ساختن سکتور زراعت راه های دیگر تقویت مردم عام در افغانستان خوانده شده.

تولید برق در داخل افغانستان، سرمایه گذاری در بخش ترانسپورت و حمایت از پروژه های تعلیمی بخش هایی دیگری اند که به نظر فارن پالیسی، جهانیان می‌توانند به خاطر کمک به مردم افغانستان عملی کنند.