گروه ویژۀ اقدام مالی ، پاکستان را از فهرست "خاکستری" حذف کرد

تصویر آرشیف: ساختمان پارلمان پاکستان در اسلام آباد

گروه ویژۀ اقدام مالی از آنچه پیشرفت قابل ملاحظۀ پاکستان در زمینۀ اصلاح پالیسی هایش در بخش مبارزه با پولشویی و تمویل تروریزم خوانده شده٬ استقبال کرده است.

راجا کمار ، رئیس این گروه در نشست خبری گفت که پاکستان به نقایص فنی در خصوص عملی کردن تعهداتش رسیدگی کرده است ، نقایصی که به گفته او در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ شناسایی شده بود.

این اعلام به این معنا است که پاکستان دیگر زیر فشار فزایندۀ گروه اقدام مالی نخواهد بود.

این گروه در ماه جون گفته بود که پاکستان را در فهرست خاکستری حفظ خواهد کرد اما افزوده بود که پس از دیدار و تاییدی پیشرفت آن کشور ، شاید از لیست خارج شود.

پاکستان در سال ۲۰۱۸ به دلیل نقایص ستراتیژیک در سیستم های مبارزه با تمویل تروریزم آن کشور در این لیست درج شد.

شمولیت پاکستان در فهرست خاکستری گروه ویژۀ اقدام مالی ، فشار های اقتصادی بر پاکستان را افزایش داد و دسترسی به قرضه های بین المللی از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را کاهش داده بود.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان

تصمیم در بارۀ حذف پاکستان از این لیست از سوی شهباز شریف صدراعظم و دیگر مقام های دولتی این کشور استقبال شده است.

آقای شریف در تویتی گفته که بیرون شدن کشورش از این لیست نتیجۀ تلاش مصمم و پایدار شان در طول چند سال است.

حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان در پاریس ابراز امیدواری کرد که این تصمیم باعث تقویت اقتصاد آن کشور شود و تعامل اقتصادی و مالی اش را با جهان افزایش دهد.

حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجهٔ پاکستان

۳۷ کشور به شمول ایالات متحده، روسیه و دو گروه منطقه ای – شورای همکاری خلیج و کمیسیون اروپا اعضای گروه ویژۀ اقدام مالی اند.

۳۷ کشور به شمول ایالات متحده، روسیه و دو گروه منطقه ای – شورای همکاری خلیج و کمیسیون اروپا اعضای گروه ویژۀ اقدام مالی اند.

ایران ، کوریای شمالی و برما کاملاً در لیست سیاه قرار دارند و از همکاری با این گروه خودداری کرده اند.

رییس گروه ویژۀ اقدام مالی گفت که روسیه به خاطر تهاجمش بر اوکراین در حاشیه قرار داده شده است.

این گروه قبلاً برخی اقدام هایی را روی دست گرفته بود تا روسیه را در ماه جون از گروه خارج کند.

گروه ویژۀ اقدام مالی گفته که روسیه اصول اصلی این گروه را که هدفش ترویج امنیت ، مصونیت و یکپارچگی سیستم مالی است به طور دومدار نقض می کند.

جانت یلین ، وزیر خزانۀ ایالات متحده در بیانیه ای گفت که گروه ویژۀ اقدام مالی جنگ روسیه علیه اوکراین را بار دیگر محکوم کرد و گام هایی اضافی برداشت تا امتیازات روسیه به عنوان یک عضو گروه محدود شود.

به گفتۀ او ، کاهش توانایی روسیه برای مشارکت در کار گروه اقدام مالی و منع شدن از اشتراک در گروه های منطقه ای به حیث عضو گروه ویژۀ اقدام مالی ، شامل این گام ها است.