دروازۀ سپین بولدک چمن پس از درگیری بسته شده است

دروازه مرزی میان افغانستان و پاکستان

انگیزۀ اصلی درگیری روز گذشته میان طالبان و نظامیان پاکستانی در دروازۀ سپین بولدک چمن کندهار هنوز مشخص نیست، اما ویدیوهای این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این ویدیوها که هنوز به گونۀ رسمی از سوی هیچ یک از طرفین تأیید نشده است، نشان می‌دهند فردی که در میان طالبان ایستاده است، به ملیشه‌های پاکستانی تیراندازی می‌کند و پس از آن درگیری آغاز می‌شود.

هنوز از تعداد تلفات این تیراندازی اطلاع دقیقی در دست نیست، اما در ویدیوهایی که ادعا می‌شود مربوط به همین درگیری است، دیده می‌شود که دو نظامی پاکستانی مورد اصابت مرمی قرار می‌گیرند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، جنگ بزرگی رخ نداده و یک رویداد کوچک در سطح محلی بوده است: "گاهی اوقات در مرزها و دروازه‌ها چنین سوءتفاهم‌هایی اتفاق می‌افتد، زیرا رفت و آمد زیاد است و گاهی مشکلات به وجود می‌آید. این یک مشکل محلی بود، کنترل شده و تشدید نشده است. رهبران دو طرف وارد عمل شدند و از مشکل جلوگیری کردند."

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان نیز به رادیو آزادی گفت، این جنگ نتیجۀ سوء تفاهم میان آنان و نیروهای سرحدی پاکستان بوده و اکنون تحقیقات برای مشخص شدن علت اصلی آن ادامه دارد.

اما این رویداد در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌ها و ویدیوها از رفتار نادرست سربازان پاکستانی با افغان‌ها در خط دیورند منتشر شده است.

در همین حال گزارش‌هایی مبنی بر آزار و اذیت و دستگیری پناهجویان افغان در داخل پاکستان وجود دارد که وزارت امور خارجۀ طالبان را وادار به واکنش کرد و از پاکستان خواست که جلو این گونه رفتارها را بگیرد.

با وجود اینکه طالبان می‌گویند که دو طرف بعد از ظهر دیروز به مدت یک ونیم ساعت با یکدیگر تیراندازی کردند، اما مردم محلی به رادیو آزادی گفتند که شام دیروز هم دو طرف بالای یکدیگر تیر اندازی کردند.

گذرگاه سپین بولدک چمن

یک تن از باشنده‌های محل که نمی‌خواهد نامش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت که از دیروز به این سو راه به روی مردم و وسایل نقلیه بسته است: "حالا وضعیت خوب است و مشکلی نیست ولی دروازه از دو طرف به روی مردم و موترها بسته است."

دولت و ارتش پاکستان تا هنوز در این مورد واکنش رسمی نشان نداده اند.

دروازۀ چمن در سپین بولدک که باز بود، روزانه هزاران افغان از خط دیورند به پاکستان رفت و برگشت می‌کردند.

پیش از این نیز چندین بار در این دروازه بین طالبان و نظامیان پاکستانی درگیری صورت گرفته که پس از هر درگیری برای مدتی به روی مردم بسته می‌شد.