یک محصل پوهنتون پروان طرح ایجاد یک پارکینگ هوشمند را عملی کرده است

طرح پارکینگ هوشمند را که نقیب الله حمیدی در پوهنتون پروان ساخته است.

یکی از محصلین پوهنتون پروان روی طراحی کار کرده که در نتیجه آن یک پارکنگ هوشمند ساخته است.

مسئولین این پوهنتون می گویند که محصلین رشته کامپیوترساینس آنان برای بار اول موفق شده اند که چند دستگاه هوشمند بسازند که به گونه خودکار عمل می کند.

نقیب الله حمیدی ۲۳ ساله محصل سال چهارم رشته کامپیوتر ساینس پوهنتون ولایت پروان از جوانانی است که می گوید پس از چهارماه کار روی یک طرح تکنولوژی موفق به ساختن یک وسیله هوشمند شده است.

او به رادیو آزادی در مورد طرحش چنین توضیح می دهد:

“پروژه ای را که ما طراحی کرده ایم پارکنگ هوشمند است که اعتبار دهی اش به اساس تکنولوژی RFID یا Radio Frequency Identification (ابزار تشخیص امواج رادیویی) است. در صورتی که کسی بخواهد وارد پارکنگ شود باید از قبل یک کارت دریافت کرده باشد و بعد دروازه به رویش باز میشود. در صورتی که کارت نا معتبر باشد و بخواهد وارد پارکنگ شود و یا خارج شود امکانش وجود ندارد.”

نقیب الله حمیدی طراح پارکینگ هوشمند ( دست چپ) در مورد پروژه خود توضیحات می دهد.

حمیدی، زاده اصلی ولایت غزنی است . او در ادامه بیشتر می گوید:

“و همچنان ما بخاطر روشنایی پارکنگ از یک LDR که مقاومت نوری است استفاده کرده ایم و روشنایی محیط را به شکل خودکار تشخیص میدهد. اگر هوا روشن شود چراغ های پارکنگ به شکل خودکار خاموش میشود.”

اما چرا استفاده از پارکینگ هوشمند در پروان مهم است. حمیدی اینگونه پاسخ می دهد:

“امروز پارکنگ های سنتی جای خود را به پارکنگ های هوشمند می دهند. یکی از خوبی های پارکنگ هوشمند این است که دیگر نیاز نیست که منتظر باشیم که فرد مسئول بیاید برای ما دروازه را باز بکند و برای ما اجازه وارد شدن را بدهد. و بدون اینکه ترافیک و ازدحام ایجاد شود موتر ها می توانند به بسیار راحتی به پارکنگ داخل شوند و یا خارج شوند.”

نقیب الله حمیدی: پارکینگ هوشمند از لحاظ امنیت سطح بسیار بالا دارد. و یکی از ویژگی های اصلی اش امنیت است، کسی نمی تواند که موتر ها را به سرقت ببرد.

او می گوید که پارکینگ هوشمندی را که او به طور نمایشی طراحی کرده بسیار موثر است به چند دلیل:

“پارکینگ هوشمند از لحاظ امنیت سطح بسیار بالا دارد. و یکی از ویژگی های اصلی اش امنیت است، کسی نمی تواند که موتر ها را به سرقت ببرد. این مسایل در پارکنگ هوشمند در نظر گرفته شده است. در بُعد اقتصادی اگر بررسی بکنیم پارکنگ هوشمند هزینه زیاد ندارد، نیاز به نیروی بشری نیست و نیاز به نیروی بشری را به حد اقل می رساند. اگر دولت در این عرصه توجه داشته باشد و یا اگر کسی بخواهد که به شکل شخصی این را تطبیق بکند، امکان آن به آسانی وجود دارد و هزینه خیلی زیاد ندارد که کسی نتواند آن را پرداخت بکند.”

مسئولین پوهنتون ولایت پروان به این باوراند که برای بار اول است که در افغانستان پروژه های ساختن ابزار هوشمند تجربه می شود که از آن نتیجه خوبی بدست آمده.

عصمت الله ثابت رئیس بخش کامپیوترساینس پوهنتون ولایت پروان است.

“هر کدام این پروژه ها بیشتر از چهار ماه وقت را در بر گرفته که از این جمله پروژه اول آن طراحی و تطبیق پارکنگ هوشمند است. مصارف این پروژه ها از طرف خود محصلین پرداخت گردیده و در قسمت پروگرام این پروژه ها استادان مربوطه همکاری نموده است. اگر حمایت امارت اسلامی وجود داشته باشد این ها می توانند پروژه هایی را که به شکل نمایشی طراحی کرده اند می توانند به گونه عملی در هر ساحه که خواسته شود تطبیق کنند. این پروژه ها را که محصلین ما طراحی و اجرا کرده اند در سطح افغانستان نو است.”

مردم در ولایت پروان به این باور اند که افغانستان به راه اندازی همچو تجربه ها نیازمند است.

شفیقه استاد در یکی از مکاتب ولایت پروان

شفیقه بیست و یک ساله در یکی از مکاتب مرکز ولایت پروان معلم است.

“جوانانی هستند که امید دارند به زنده گی، امید دارند که مثل کشور های دیگر وطن شان پیشرفت داشته باشد و اینها به کسانی که در این شرایط ناامید شده اند امید میدهند. ما باید دست به دست هم دهیم، در حال حاضر، ما نظر به کشور های همسایه از نگاه تکنولوژی عقب مانده هستیم. در کشور ما چهل سال جنگ بوده و خدمات در کشور ما به شکل ابتدایی است. فعلاً فکر ما، هوش ما و ذهن ما تنها مشغول موارد جنگی است که ما نمی توانیم به تکنولوژی دسترسی پیدا کنیم.”

با این حال مسئولین پوهنتون ولایت پروان می گویند که برای گسترش طراحی های محصلین شان اقداماتی را روی دست دارند.

محمد عزیز کاظم، رئیس پوهنتون ولایت پروان در این مورد با رادیو آزادی صحبت می کرد.

“بسیار عالی کار کردند. در کل رهبری پوهنتون متعهد است که با محصلینی که این فعالیت را انجام داده اند در حد توان همراه شان همکاری می کنیم. و کاری که در حد توان ما نیست، انشاءالله فعالیت ها و پیام های این محصلین را به وزارت می رسانیم و انشاءالله برای تشویق این محصلین دیگر کار ها هم در نظر است.”

محمد عزیز کاظم، رئیس پوهنتون ولایت پروان

شمار دیگر از محصلان ولایت پروان می گویند که آنان نیز روی هفت طرح تکنولوژی کار کرده اند، به طور مثال، ابزار مختلف هوشمند مانند روشن و خاموش کردن وسایل برقی خانه از راه دور و نیز باطله دانی هایی هوشمندی که با نزدیک شدن شخص به آن سرپوشش به گونه خود کار باز می شود.

محمدتوفیق رحیمی مدیراداری اتاقهای تجارت و سرمایه گذاری حکومت طالبان د رولایت پروان دراین مورد می گوید :

“موضوع ابتکار و خلاقیت محصلین دانشگاه پروان قابل تمجید و تحسین است. ما همراه اعضای هیأت مدیره خود این موضوع را شریک میسازیم، و هرکدام از اعضای هیأت مدیره از سرمایه گذاران به این پروژه ها دلچسپی داشتند انشاءالله همراه شان کمک می کنیم و این محصلین را مورد حمایت قرار میدهیم.”

برخی از ساکنان ولایت پروان می گویند که مردم به حمایت و راه اندازی پروژه های علمی از سوی حکومت طالبان چندان باورمند نیستند.

با این وصف، بسیاری از محصلان برای تطبیق پروژه های نوآورانه شان چشم به راه حمایت های مالی هستند.