محدثه: از اینکه اجازه مکتب رفتن را ندارم برایم بسیار سخت می‌گذرد

حنا: دختران بی سرنوشت ماندند

محدثه ضامنی، دانش‌آموز صنف دوازدهم مکتب بود که با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، از رفتن به مکتب و آموزش محروم شد.

او همزمان با آغاز امتحانات سالانۀ مکاتب در بخش‌های سردسیر کشور می‌گوید، این برایش دشوار است که امسال به مکتب نرفته و نمی‌تواند در آزمون سالانه شرکت کند:
"امروز که امتحانات سالانه در مکاتب آغاز شده برای من و همقطارانم مایوس کننده است که طالبان اجازه ندادن که مکتب برویم و به آرزوهای خود برسیم برایم سخت می‌گذرد. در سال‌های قبل زیاد خوشحال می‌شدیم که ترقی می‌کنیم، اما امسال برای ما اجازه داده نشد که مکتب برویم."

حنا: مکتب بچه‌ها باز است و سرنوشت‌شان هم معلوم است، اما دختران بی‌سرنوشت ماندن

حنا که دانش آموز صنف یازدهم مکتب بود، حکایت مشابهی دارد:
"مکتب بچه‌ها باز است و سرنوشت‌شان هم معلوم است، اما دختران بی‌سرنوشت ماندن. بچه‌ها می‌روند امتحان بدهند اما ما اجازه نداریم این به خود ما هم مایوس کننده است و جامعۀ جهانی هم تا حال نتوانسته مشکل ما را حل کند."

همانند این دختران هزاران دانش‌آموز دختر دیگر نیز امروز در افغانستان با آیندۀ ناروشنی مواجه هستند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که امروز سه‌شنبه اول قوس سال ۱۴۰۱ خورشیدی، آزمون سالانۀ مکتب‌ها آغاز شده، اما تا هنوز دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند.

رادیو آزادی تلاش کرد در این باره دیدگاه وزارت معارف حکومت طالبان را بگیرد اما هیچ مقام آن دستیاب نشد.

اما چندی پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در نشستی در ترکیه گفته بود که کار روی بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم ادامه دارد و مکتب‌ها به زودی باز خواهند شد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ شان در افغانستان بیشتر محدودیت را بر زنان وضع کردند.

طالبان مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است، بیشتر کارمندان زن اداره‌های دولتی را خانه نشین کرده، رفتن زن‌ها به سفرهای طولانی بدون محرم ممنوع شده، حجاب اجباری شده و در تازه‌ترین مورد هم زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌ها منع شده اند.

این عملکرد طالبان بارها با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده، اما طالبان در تصمیم‌شان هیچ تغییری وارد نکرده اند.

دانش آموزان دختر بازمانده از مکتب از جامعۀ جهانی می‌خواهند که فشارها بالای طالبان را بیشتر سازند تا مکتب‌ها را به روی آنان باز کنند.