بلینکن: تلاش می‌کنیم روند تخلیه افغان‌ها سریع‌تر شود

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

حدود یک سال است که شمله با خانواده‌اش به پاکستان رفته، اما تا هنوز نتوانسته به مقصد اصلی‌اش که امریکا است برود.

او به رادیو آزادی گفت، در پاکستان با مشکلات زیادی روبه‌رو است:
"بی‌سر و بی‌سرنوشت هستیم در این ده ماه که آمدیم از کیس ما هم کدام احوالی نیست و تا حالا کیس نمبر خود را هم به دست نیاورده‌ایم نمی‌دانم که در کیس من کدام مشکل است یا کارها به کندی پیش می‌رود. من خواهش دارم که ما را از اینجا یک جای ببرند که مشکلات ما حل شود. یک مشکل نیست اینجا مشکل خانه هم است که به بسیار مشکل خانه پیدا می‌شود وقتی پیدا هم شود یک دو ماه بعد دوباره جواب می‌دهند این هم برای ما یک خطر کلان است."

اگر در کوچه یک موتر طالبان تیر می‌شود ما در خانه برگ واری می لرزیم که پشت ما آمد

یکی از افغان‌های دیگر که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید که در یکی از موسسات بین‌المللی کار می‌کرد، اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان‌، مدت یک سال می‌شود که در کابل مانده و تا هنوز از افغانستان انتقال داده نشده است:
"یک سال می شود که بی‌سرنوشت مانده ایم بعضی دوستان و کسانیکه همراه ما بودند یک چانس آوردند و از افغانستان خارج شدند کسی قطر رفت و کسی به مقصد اصلی‌اش رسید اما یک سال شده که اینجا مانده ایم بیک‌های ما بسته شده و منتظریم که حالا برای ما زنگ و ایمیل میاید. از یکسو وضعیت امنیتی اگر در کوچه یک موتر طالبان تیر می‌شود ما در خانه برگ واری می لرزیم که پشت ما آمد برای ما مکمل تهدید است ما نمی‌دانیم که کجا برویم؟"

این در حالیست که انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در قطر گفت که امریکا برای تسریع روند تخلیۀ افغان‌ها تلاش می‌کند.

وزیر خارجۀ امریکا تاکید کرده است که به یافتن راه‌های ساده‌سازی این روند برای آنهایی که در تلاش رفتن به امریکا از طریق ویزای خاص مهاجرت اند، ادامه می‌دهند.

آرشیف - روند تخلیه از میدان هوایی کابل

او می‌گوید که این ماموریت‌شان ادامه دارد و آن را به پایان خواهند رساند.

آقای بلینکن در این نشست که با همتای قطری‌اش حضور داشت، از همکاری قطر در روند تخلیه قدردانی کرد و گفت:
"زمانی که طالبان به زور قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، قطر نقش مهمی برای جابجایی ده‌ها هزار افغان در معرض خطر، امدادگران، دیپلمات‌ها و دیگران ایفا کرد. بیش از هر جای دیگری در جهان، افغان‌ها از دوحه عبور کردند. این کار همچنان ادامه دارد، زیرا قطر همچنان یک نقطۀ ترانزیت را برای افغان‌هایی فراهم می‌کند که در راه آغاز زندگی جدید در ایالات متحده هستند."

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که آنان در تلاش یافتن راه‌های ساده‌سازی روند صدور ویزای خاص مهاجرت هستند و این روند را از ۸۸۳ روز که در آغاز در نظر گرفته شده بود، به ۱۰۵ روز کاهش داده اند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی تا آخر آن ماه حدود ۱۲۴ هزار شهروند افغانستان در عملیات‌های تخلیۀ گروهی از سوی امریکا و متحدانش از افغانستان انتقال داده شدند.

به دنبال پایان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان وزارت خارجۀ امریکا بارها اعلام کرده است که به روند انتقال متحدان افغان دولت امریکا از افغانستان ادامه خواهد داد.

امریکا در بیش از یک سال گذشته صدها تن از متحدان افغانش را از افغانستان بیرون کرده و این روند هم‌چنان ادامه دارد.