کمیته جهانی صلیب سرخ کمک هایش را با افغانستان ادامه می‌دهد

کمیتهٔ جهانی صلیب سرخ (آی سی آر سی) ابراز امیدواری کرده که در سال ۲۰۲۳ به شماری از کشور‌های که به کمک‌های بشری ضرورت شدید دارند به شمول افغانستان کمک‌های خود را ادامه خواهد داد.

کمیتهٔ صلیب سرخ به تاریخ ۲۹ نوامبر در گزارش خود که در صفحۀ رسمی این اداره به نشر رسیده گفته که در افغانستان، سومالیا، یمن و کانگو میلیون‌ها انسان توسط کمک‌های بشری امرار معیشت می‌کنند و به این ترتیب جان آنها نجات می‌یابد.

به گفته آی سی آر سی جنگ اوکراین و روسیه سبب افزایش بهای مواد خوراکی و نفت نسبت به هر زمان دیگر شده است.

بر اساس تحقیقات این سازمان، بهای مواد خوراکی و نفت در سال ۲۰۲۲ در مقایسه به سال گذشته در افغانستان، مالیزیا و سومالیا ۳۰ درصد افزایش یافته، اما در یمن و ایتوپیا نرخ این مواد تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.

به اساس گزارش کمیتۀ جهانی صلیب سرخ، وضعیت اقتصادی افغانستان رو به خرابی است و در سراسر افغانستان در تمامی شفاخانه‌هایی که از طرف کمیتۀ جهانی صلیب سرخ حمایت می‌شوند واقعات سؤتغذیه در سال روان میلادی در مقایسه به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و تا اکنون واقعات سؤتغذیه از ۳۳۰۰۰ به ۶۳۰۰۰ رسیده است.

آرشیف - توزیع مواد غذایی به نیازمندان در ولایت نورستان

این سازمان در مورد یکی از شفاخانه‌های خود در کابل گفته که میزان کودکان مبتلا به سینه و بغل که به این شفاخانه مراجعه کردند، نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

با وجود این تأکیدها بر رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان، مردم عام شکایت دارند که این کمک‌ها به صورت عادلانۀ آن توزیع نمی‌شوند و آن شمار که مستحق هستند، بسیاری اوقات از این کمک‌ها بی‌بهره می‌مانند.

موسسه‌ها بخاطر کمک به غریب‌ها می‌آید، باید حق غریب معلوم شود.

دو تن که نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفتند:
"این کمک‌ها که می‌آید به خانه‌های نادار و غریب نمی‌آید، به کسی می‌رسد که موتر خوب دارد، برای او گوشت خوبی می‌پزند و برای او مهمانی می‌کنند، اما خواهش من این است که همراه غریب‌ها کمک شود بخاطری‌که بسیاری از آنان شب نان ندارند."

"غریب و مسکین تمام‌شان باقی مانده و کسی هم نمی‌پرسد، موسسه‌ها بخاطر کمک به غریب‌ها می‌آید، باید حق غریب معلوم شود."

کمیتۀ جهانی صلیب سرخ در حالی ابراز امیدواری می‌کند که در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشری خود ادامه خواهد داد که یک سناتور کانادایی هم از حکومت این کشور خواسته که شرایط فرستادن کمک‌های بشری به افغانستان را آسان بسازد.

سلما عطاالله جان، سناتور ایالت آنتاریوی کانادا که رئیس کمیتۀ حقوق بشر سنای این کشور نیز است، به رسانهٔ گلوب اند میل گفته، ماه‌ها انتظار کشیده که حکومت کاری کند، اما در این بخش کاری صورت نگرفته است.

وی می‌افزاید که با همکاران خود تلاش می‌کند تا آن قوانینی را که مانع فرستادن کمک‌های کانادا به افغانستان می‌شود، دوباره مرور کنند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان حکومت کانادا به انتقال پول به افغانستان ممنوعیت وضع کرده و به گفتۀ گروه‌های امدادرسان کانادایی، حکومت برایشان گفته که آنان به این کشور پول فرستاده نمی‌توانند و نه‌هم چیزی در این کشور گرفته می‌توانند، بخاطری که مالیه دادن به حکومت طالبان به معنای پشتیبانی از هراس افگنی است.

آرشیف - زنان بی بضاعت برای دریافت نان خشک رایگان در مقابل یک خبازی در کابل جمع شده اند

این در حالیست که طالبان در گذشته بارها به جهانیان از قطع رابطۀ خود با گروه‌های هراس افگن اطمینان داده است.

اما در سال روان میلادی در ۳۱ جولای کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملهٔ طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در کابل نگرانی جهانیان در مورد حضور هراس‌افگنان در افغانستان را بیشتر کرده است.

سلما عطاالله جان در اشاره به مشکلات موجود در افغانستان می‌گوید که به شمول سازمان ملل متحد شماری زیاد ازکشور‌ها در فرستادن کمک‌های بشری به افغانستان سهولت ایجاد کرده و حکومت کانادا‌ هم این کار را انجام دهد.

شماری از مقام‌های کانادایی به پارلمان این کشور گفته اند که در بخش کمک‌های بشری به افغانستان از طریق سازمان ملل متحد حمایت کرده اند.

همچنان جستن ترودو، نخست وزیر کانادا گفته که بخاطر حل این مسئله که به افغانستان کمک بفرستد کار می‌کند، اما تاریخ و برنامۀ مشخصی برای حل این مشکلات اعلان نشده است.

کمیتهٔ جهانی صلیب سرخ و سناتور کانادایی در حالی صحبت از فرستادن کمک‌ها به افغانستان می‌کنند که به اساس گزارش‌های سازمان کمک‌رسان در افغانستان، وضعیت بشری در این کشور در حال وخیم‌تر شدن است.