اتحادیه صرافان افغانستان: بانکنوت های جدید تا هنوز در بازار عرضه نشده است

آرشیف - مارکیت صرافی سرای شهزاد کابل

بیش از یک ماه از رسیدن بانکنوت‌های جدید افغانی به افغانستان می‌گذرد، اما اتحادیۀ سرتاسری صرافان افغانستان و مردم عام می‌گویند که حکومت طالبان تا هنوز این بانکنوت‌ها را به بازار عرضه نکرده است.

حاجی عبدالرحمن زیرک، سخنگوی این اتحادیه به رادیو آزادی گفت که هنوز هم بانکنوت‌های فرسوده یک مشکل جدی در بانک‌‎های خصوصی و مارکیت‌ها است:
"بانکنوت‌های جدید افغانی که در میان آن به شمول ده افغانیگی، بیست افغانیگی و پنجاه افغانیگی پول‌های کلان هم وجود دارد به افغانستان بانک آورده شده است، اما تا هنوز به مارکیت‌ها عرضه نشده است."

سخنگوی اتحادیه سرتاسری صرافان افغانستان اما گفت که چند روز پیش درپیوند به چگونگی عرضۀ پول جدید به مارکیت‌ها در بانک مرکزی افغانستان به رهبری طالبان بحث صورت گرفت.

در همین حال شماری از باشندگان کابل نیز شکایت دارند که پول‌های کهنه و فرسوده در بازار بیشتر شده و در هنگام استفاده از این بانکنوت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

حبیبه یک تن از آنان به رادیوآزادی گفت:
"ما چندی پیش خبر شدیم که پول‌های جدید چاپ شد، اما هنوز هم در بازار پول‌های کهنه زیاد است ما همه روزه در هنگام خرید مواد خوراکه و اجناس برای خانه با مشکل روبه‌رو می‌شویم."

فضل: حتی در صرافی‌ها پول جدید نیست.

فضل، دیگر باشندۀ شهر کابل سوال می‌کند که چرا حکومت طالبان بانکنوت‌های جدید را به بازار عرضه نمی‌کند؟
"آخر این پول‌های جدید که چاپ شده و به افغانستان رسید کجا شد؟ در بانک پول کهنه، در بازار پول کهنه، در مغازه‌های فروش مواد خوراکه پول کهنه و حتی در صرافی‌ها پول جدید نیست."

آنان از بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان تقاضا دارند که هرچه زودتر پول‌های جدید را به بازار عرضه کند.

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد عدم عرضۀ بانکنوت‌های جدید به مارکیت‌های افغانستان دیدگاه حسیب الله نوری، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان را بگیرد اما وی به پرسش‌ها پاسخ نداد.

نگرانی‌ها از نبود بانکنوت‌های جدید در بازار و مارکیت‌های صرافی در حالی افزایش یافته است که بیش از یک ماه پیش بانک مرکزی تحت کنترل حکومت طالبان گفت، پس از آن که ایالات متحدۀ امریکا زمینه را برای چاپ و انتقال بانکنوت‌های جدید از طریق سیستم‌های جهانی بانکی فراهم کرد، میلیارد‌ها بانکنوت جدید افغانی از پولند به کابل انتقال یافت.

مسئولان این بانک پیش از این گفته بودند که مقدار پول‌های چاپ شده ۱۰ میلیارد افغانی است.