انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از نشریه های جهان

شماری از روزنامه های جهان. عکس از آرشیف

شماری از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی مقاله‌های را در مورد حمله دیروز بر مهمان خانه‌ای در شهر کابل و درگیری در عبورگاه سپین بولدک – چمن منتشر کرده اند.

روزنامه بریتانیایی اندیپندنت در مقاله می‌گوید که دو منبع طالبان به آنها گفتند که در مهمان خانهٔ که دیروز حمله شد، خارجی‌ها زندگی می‌کردند.

در گزارش‌های ابتدایی هم آمده بود که حمله بر هوتلی شده که در آن عموماً تاجران و سرمایه گذاران چینی به سر می‌بردند.

اما طالبان در آغاز گفته بودند که در هوتل کابل که حمله بالای آن صورت گرفته، خارجی‌ها حضور ندارند. اما پس از پایان حمله ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پذیرفت که هیچ خارجی کشته نه شده ، ولی دو خارجی خود را از ساختمان هوتل پایین انداخته و زخمی شده اند.

در مقاله روزنامه اندیپندنت آمده که چین یکی از کشور‌های است که اکنون در کابل سفارت فعال دارد.

اما با آنهم حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اندیپندنت در اشاره به سفر‌های تاجران و سرمایه گذاران چینی به افغانستان می‌گوید، پس از حاکمیت طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ در کابل رفت و آمد تاجران و سرمایگذاران چینی خیلی زیاد شده است.

روزنامه بدون اینکه حمله بر این مهمان خانه را به درگیری میان نیروهای طالبان و اردوی پاکستان در منطقه نزدیک به عبورگاه سپین بولدک – چمن ربطی بدهد، گفته که این حمله یک روز پس از درگیری میان نیروهای امنیتی دو کشور در این عبورگاه ر خ داده است.

در ۱۶ ماه حاکمیت طالبان در افغانستان چندین بار درگیری میان نیروهای طالبان و قوای پاکستانی صورت گرفته، اما جنگ و درگیری روز یکشنبه در عبورگاه مرزی سپین بولدک – چمن نسبت به دیگر درگیری هامرگبار تر بود.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان به گونه هشداریه گفت که حمله بر غیرنظامیان در ولسوالی چمن را شدیداً تقبیح می‌کند و از حکومت سرپرست طالبان که او از آن به نام حکومت کابل یاد کرده، خواسته که اطمینان بدست آورد که دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

دو روزنامه دیگر بریتانیایی تلگراف و میل هم در مقاله‌های‌شان به رویداد دیروز نگاهی انداخته اند.

تلگراف گفته که در این اواخر حملات بمبی در افغانستان افزایش یافته و مسئولیت اکثر این رویداد‌ها را شاخه ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته است.

اما این در حالیست که پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده در ماه آگست پارسال طالبان گفتند که تمرکز آنها در افغانستان بر تقویت امنیت خواهد بود.