چین از اتباعش خواست که افغانستان را به اسرع وقت ترک کنند

وانگ وین بین سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید با در نظر داشت وضعیت امنیتی جاری در افغانستان، بار دیگر به اتباع چینی در افغانستان توصیه می‌شود تا این کشور را هر چه زودتر ترک کنند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین پس از حمله مرگبار دیروز دوشنبه (۱۲ دسمبر) بر هوتل "کابل لونگان" واقع در شهرنو کابل صورت گرفته است.

وزارت خارجه چین گفته است که در این حمله پنج شهروند اینکشور زخمی شده اند.

گروه دولت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که دو عضو این گروه در این حمله نقش داشتند.

وانگ وین بین سخنگوی این وزارت امروز دوشنبه به خبرنگاران گفت که چین از افغانستان می‌خواهد تا تحقیق جامع را در مورد این حمله انجام دهد و عاملان رویداد را مجازات کند.

Your browser doesn’t support HTML5

چین از شهروندان خود خواست "افغانستان را ترک کنند"

او افزود که باید امنیت شهروندان و سازمان‌های چین در افغانستان تقویت شود: "سفارت چین در افغانستان برخی در خواست‌های صریح را از حکومت سرپرست در اینکشور مطرح کرده و خواسته است تا جانب افغانستان از هیچ گونه تلاش برای نجات زخمی‌ها دریغ نکند، تحقیق جامع را راه اندازی کند، حمله کننده‌ها را به عدالت بکشاند و اقدام‌های بیشتر را برای محافظت از مصونیت شهروندان چین در افغانستان به اجرا گذارد."

پس از حمله روز گذشته گروه داعش در کابل، وزارت امور خارجه امریکا این رویداد را محکوم کرده و گفته است، به نظر می‌رسد تاکتیک‌های وحشیانه در آن به کار گرفته شده است.

در پی حمله گروه داعش به مهمانخانه‌ای در منطقۀ شهر نو کابل که اتباع خارجی در آن اقامت داشتند، دست کم ۳ نفر کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا اواخر دیروز دوشنبه به وقت افغانستان به رسانه‌ها گفت که افغان‌ها از مدت‌ها پیش با خشونت مواجه بوده اند و اکنون این مسئولیت طالبان است که جلوی آنرا بگیرد.

پرایس این حادثه را کار داعش عنوان کرد و افزود: "ما از طالبان می‌خواهیم که به تعهدات خود با جامعۀ بین‌المللی و در برخی زمینه‌ها با ایالات متحدۀ امریکا عمل کنند. مهمتر از همه به وعده‌هایی که به مردم‌شان داده اند عمل کنند و یکی از این وعده‌ها فراهم کردن جامعه‌ای عاری از خشونت است. به همین دلیل است که ما همه چیز را به دقت زیر نظر داریم و در کنار افغان‌هایی هستیم که از این نوع خشونت‌ها رنج می‌برند."


اما طالبان می گویند که آنها تلاش می‌کنند تا امنیت را تامین کنند و این گونه حملات بخاطری صورت می‌گیرد تا نشان داده شود که وضعیت در افغانستان خوب نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز صبح به رادیوآزادی گفت:
"تلاش‌ها همچنان برای تامین امنیت. آنچه صورت می‌گیرد تلاش دشمنانه و از سوی برخی مغرضان است که می‌خواهند امنیت را بد جلوه دهند. این حملات به همین خاطر است. با این حال نیروهای ما بر ریشه کن کردن این پدیده متمرکز هستند. بدون شک امنیت مسئولیت ماست."

بیشتر در این باره: طالبان تا چه حدی بالای وضعیت امنیتی افغانستان حاکم اند؟

طالبان آخرین آمار از تلفات حادثۀ دیروز در شهرنو کابل را اعلام نکرده است.

با آنکه اخیراً گروه داعش به حملات خود شدت بخشیده، طالبان همچنان آن را یک تهدید بزرگ نمی‌دانند و می‌گویند که این گروه به اهداف خود در افغانستان نخواهد رسید.

بیشتر در این باره: گروه داعش مسئولیت حمله روز گذشته در کابل را به عهده گرفت

از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان شانزده ماه می‌گذرد.

گروه داعش از هفته‌های اول حاکمیت طالبان تاکنون حملات خونینی را در کابل، ننگرهار، هرات، کندز و چندین ولایت دیگر انجام داده است که در کنار رهبران نیروهای طالبان غیرنظامیان نیز در این حملات کشته شده اند.