شهر کی‌یف با استفاده از طیاره های بی‌پیلوت بمبارد شد

طیاره بی پیلوت روسیه ساخت ایران در فضای اوکراین

ویتالی کلیچکو شاروال کی‌یف پایتخت اوکراین می‌گوید که طیارات بی‌پیلوت روسی در اولین حمله از این نوع در هفته‌ها، صبح وقت امروز چهارشنبه این شهر را مورد حمله قرار دادند.

اداره شاروالی کی‌یف با اظهار اینکه هنوز از تلفات احتمالی افراد ملکی اطلاعی در دست نیست، گفته که در این حملات دو ساختمان اداری آسیب دیده است.

ویتالی کلیچکو در پستی در تلگرام نوشته پس از شنیده شدن صدای انفجارات در منطقه مرکزی شهر شوچنکیفسکی که محل استقرار بسیاری از سازمان‌ها و ساختمان‌های دولتی است، سیستم‌های مدافع هوایی اوکراین ۱۰ طیارۀ بی‌پیلوت نوع شاهد ساخت ایران را بر فراز پایتخت سرنگون کردند. اما اداره نظامی پایتخت تعداد طیارات بی‌پیلوت سرنگون شده را ۱۱ فروند اعلام کرده است.

در این حال دنیس شمیحال صدراعظم اوکراین می‌گوید، توافق‌نامه انتقال سلاح‌های ثقیل از نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین هنوز زیر کار است، اما تصمیم گرفته شده که تیم‌های ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی به همۀ نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین اعزام شوند.

شمیحال دیروز ( ۱۳ دسامبر) پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و رافائل گروسی، رئیس ادارۀ ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، در مورد نیروگاه زاپروژیا در پاریس گفت که روس‌ها هنوز نگرش سخت نسبت به زاپروژیا دارند و به گفتۀ او مذاکرات جانب فرانسوی و ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد.

تصمیم اعزام تیم‌های ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد به همۀ نیروگاه‌های اتمی در اوکراین بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از یک حادثۀ فاجعه بار اتمی در میدان جنگ است.

تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین

رافائل گروسی، رئیس ادارۀ ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، پس از گفتگو با صدراعظم اوکراین در حاشیه کنفرانس اهدا کنندگان کمک در پاریس گفت، تیم‌های ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین، به ویژه در زمانی که زیربنا‌های انرژی اوکراین در نتیجه جنگ و در اواسط زمستان با آزمون‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است، اهمیت دارد.

دنیس شمیحال صدراعظم اوکراین گفته که این مأموریت‌ها "به هدف ایمن سازی نیروگاه‌های اتمی و ثبت همۀ تلاش‌ها برای تاثیرگذاری خارجی بر آنها، به ویژه گلوله باری توسط به گفتۀ او متجاوزان روسی انجام می‌شود.

یک تیم کوچکی از مقامات ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی از ماه‌ها به اینسو در نیروگاه زاپروژیا بوده‌اند و آنها تلاش می‌کنند تا این تاسیسات را در شرایط گلوله باری‌های منظم حفظ کنند.

رافائل گروسی گفته که مأموریت ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپروژیا نشان داده است که این اداره را برای نظارت بر اوضاع، به دست آوردن اطلاعات واقعی در مورد تحولات در منطقه و ارائه توصیه‌های تخنیکی، اهمیت حیاتی دارد.

بر اساس طرح جدید ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، بازدیدهای مکرر از سایر نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین، از جمله خملنیتسکی، ریونه و چرنوبیل، محل حادثه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ میلادی، صورت گرفته و این ماموریت‌ها به حضور دایمی تبدیل خواهند شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیش از ملاقات با صدراعظم اوکراین دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که در مورد خروج تسلیحات ثقیل از تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا توافق حاصل شده و مذاکرات برای انجام این امر ادامه دارد.

در این حال دیمیترو پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه تسلیحات ثقیل را در نیروگاه زاپروژیا مستقر نساخته است.

پسکوف در جریان یک تماس تلفنی با خبرنگاران همچنین گفته که روسیه به حفظ ارتباط با ادارۀ بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد.

روسیه تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا را در اوایل ماه مارچ تصرف کرد و چندین بار مورد انتقاد قرار گرفته و نگرانی‌ها در مورد وقوع یک حادثه هسته‌ای افزایش یافته است.

کی‌یف و مسکو یکدیگر را بار‌ها به گلوله باری بر تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا متهم کرده اند.