نی خواستار تحقیق همه جانبه در مورد کشته شدن نصیر میرزایی شد

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از مقام‌های محلی حکومت طالبان در کندهار می‌خواهد که در بارۀ چگونگی کشته شدن نصیر میرزایی، خبرنگار محلی این ولایت تحقیق و نتیجۀ آن را بدون تأخیر با مردم شریک سازند.

گفته می‌شود که نصیر میرزایی دیروز خودکشی کرده است.

کریمی: گفته می‌شود که مرگ آقای میرزایی با تفنگچه تأیید شده است

ظریف کریمی، مسئول نی به رادیوآزادی گفت:
"گفته می‌شود که مرگ آقای میرزایی با تفنگچه تأیید شده است تا کنون عوامل اصلی مرگ وی معلوم نیست. اما پیش از این مقام‌های محلی گفته اند که او بنابر مشکلات خانوادگی و اقتصادی خودکشی کرده است."

اما حاجی زید، سخنگوی والی حکومت طالبان در کندهار به رادیو آزادی گفت، نصیر میرزایی مشکلات اقتصادی نداشت و احتمالاً او به دلیل خشونت‌های خانوادگی خودکشی کرده است.

اما ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید، شریک ساختن معلومات پیش از مشخص شدن بررسی‌های لازم و مسلکی می‌تواند مردم را از موضوع اصلی و اینکه چه پیش آمده دور نگه دارد.

نی می‌گوید، برای روشن شدن قضیۀ کشته شدن نصیر میرزایی، خبرنگار محلی به بررسی از سوی طب عدلی و سایر نهادها نیاز است.

رادیو آزادی تلاش کرد با اعضای خانوادۀ نصیر میرزایی تماس بگیرد اما هیچ یکی از آنها دستیاب نشد.

از سوی دیگر مرکز ژورنالیستان افغانستان AFJC هم از خودکشی نصیر میرزایی خبرنگار محلی در کندهار ابراز تاسف کرده است.

این مرکز با نشر اعلامیۀ کوتاهی در این مورد گفته است، نصیرمیرزایی که به عنوان گوینده در رادیوهای "زما" و "نری" کار می‌کرد، دیروز یک‌شنبه خودکشی کرده است.

مرکز ژورنالیستان افغانستان گفته است که علت این رویداد مشخص نیست.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، خبرنگاران در این کشور در وضعیت نامناسبی قرار گرفته اند، شماری از آنها وظایف‌شان را از دست داده و برخی دیگر هم افغانستان را ترک کرده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در بیست و هفتم ماه عقرب در گزارشی گفته بود که در سال اول حاکمیت طالبان ۲۴۵ رویداد از جمله قتل، زخمی شدن، خشونت و تهدید در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی ثبت شده است.

در ادامۀ گزارش این مرکز آمده بود که طالبان ۱۳۰ تن از خبرنگاران را در این جریان بازداشت کرده اند که آنها یا مورد خشونت قرار گرفته و یا هم تهدید شده اند.

اما مقام‌های طالبان همواره گفته اند که متعهد به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان اند و با خبرنگاران برخورد مسلکی و اصولی صورت می‌گیرد.

با این وجود وضعیت بد خبرنگاران و تهدیدات و محدودیت‌ها بر خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان موضوعاتی اند که همواره نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی به ویژه‌ نهادهای حامی خبرنگاران را به همراه داشته است.