حکومت طالبان آموزش دینی دختران بالغ در مساجد کابل را منع کرد

آرشیف - شماری از دختران در حال خواندن قرانکریم در یکی از مدرسه های دینی افغانستان

هویدای ۱۷ ساله باشنده کابل دختری است که در مدرسه دینی مسجد نزدیک خانه‌شان علوم دینی را می‌آموخت.

او می‌گوید در مدرسه قرآن‌کریم، چهل حدیث، مبانی اسلام و تاریخ اسلام را می‌آموخت.

هویدا می‌گوید از دیروز شنبه (سوم جدی) حکومت طالبان دروازه این مدارس را هم به روی او و دیگر دختران بالاتر از ۱۰ سال مدرسه‌شان بسته است:
"ما تا دیروز هم تا یک رفتیم در مدرسه درس می‌خواندیم و بعد از اعلامیه و مکتوب برای ما گفته شد که دختران بالاتر از ۱۰ سال نمی‌توانند به درس در مدرسه‌ها و مساجد حضور پیدا کنند."

یک تن دیگر از دختران پایتخت‌نشین که تا دیروز در یک مدرسه دینی آموزش می‌دید می‌گوید این کار حکومت طالبان بیانگر بی‌باوری بالای ملا امامانی است که از سوی خود این حکومت در مساجد گماشته شده‌اند.

یک باشنده کابل: در تمام مساجد امام‌های هستند که از طرف امارت اسلامی تعیین شدند پس این‌ها بالای خود عریضه می‌کنند یعنی این‌که بالای خود باور ندارند.

او که نمی‌خواهد نظر به آنچه چالش‌های امنیتی عنوان می‌کند نامش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "قبل از بحث عبادت، بحث خواندن مطرح شده چون انسان تا زمانی‌که درست نخواند و نفهمد عبادت درست کرده نمی‌تواند، بر آموزش و آموختن علم و دانش مکان معیار نیست، جای معیار نیست، جنسیت معیار نیست و سن و سال معیار نیست، نظر به این‌که طالبان یا امارت اسلامی دختران را از رفتن به مدارسی که در مساجد است منع کردند این‌ها بالای خود عریضه می‌کنند چون در تمام مساجد امام‌های هستند که از طرف امارت اسلامی تعیین شدند پس این‌ها بالای خود عریضه می‌کنند یعنی این‌که بالای خود باور ندارند."

در مورد این اتهامات رادیو آزادی خواست دیدگاه و پاسخ تازه حکومت طالبان را بداند، اما مفتی صمد سخنگوی وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌ها پاسخ نداد.

این وزارت روز گذشته در حساب توییتر خود نوشته که "از طرف ریاست انسجام امور مساجد و حسینیه‌ها فقط حکم منع ورود دختران بالغ به آنعده مساجد شهر کابل داده شده که در آن مدارس دختران بالغ وجود دارد و در مورد سایر مدارس دینی زنانه که در مساجد نیستند، چیزی گفته نشده است."

بیش از شانزده ماه از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد. در این مدت محدودیت‌های شدید بر زنان در افغانستان وضع کرده اند. بتازگی کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی را منع کردند، دروازه‌های پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مرکزهای آموزشی خصوصی را به روی دختران بستند.

قبل از این زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی منع، حجاب را بر زنان اجباری و همچنان آنان را از رفتن به حمام‌های زنانه، پارک‌های تفریحی، کلب های ورزشی و سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی نیز منع کرده اند.