افغان‌های مقیم ایران: حکومت ایران ویزا های ما را تمدید نمی‌کند

یک خانواده افغان در ایران، عکس از آرشیف

سردار صادق رضادوست، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخلهٔ ایران گفته است که مدارک اقامت یا به گفتهٔ او "برگ تردد" بیش از یک میلیون شهروند افغان مقیم ایران تا پایان ماه جدی تمدید شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است، افغان‌هایی که در سر شماری سال‌های ۱۳۹۵و ۹۶ اشتراک کردند و یا در سال روان وارد ایران شده اند، از دفاتر کفالت برگه‌های بازشماری گرفته اند.

آقای رضادوست گفته است، آنان حتی بیش از یک میلیون نفری را که بعد از تحولات در سال گذشته از افغانستان به ایران آمده اند، اوراقی را به عنوان برگۀ تردد در اختیار شان قرار داده‌اند.

به گفته او، این اسناد به گونهٔ اتومات برای سه ماه تمدید شده است.

اما برخی از افغان‌های مهاجر در ایران می‌گویند، هیچ برگهٔ ترددی را دریافت نکرده و حتی ویزا های شان نیز تمدید نشده است.

از شان تقاضا کردم که ویزای خود را تمدید کنم، اما دولت ایران رد کرد و گفت باید بروید دوباره به کشورتان ویزای جدید بگیرید

یک بانوی پناهجوی افغان در ایران می‌گوید، به خاطر عدم تمدید ویزا اش از سوی حکومت ایران، مجبور شد که با وجود شرایط بد امنیتی در برابر خودش دوباره به کابل برود تا ویزای جدید بگیرد.

او که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:
"از شان تقاضا کردم که ویزای خود را تمدید کنم، اما دولت ایران رد کرد و گفت باید بروید دوباره به کشورتان ویزای جدید بگیرید و برگردید به ایران. خوب اگر ما این قدر امکانات می‌داشتیم که هزینه مصرف کنیم و شرایط امنیتی خوب می‌بود چرا مجبور می‌شدیم بیایم به ایران مهاجر شویم، از برگه‌های سرشماری اتباعی که غیرقانونی آمده بودند مستفید شدند گفتیم برای ما بدهند، اما قبول نکردند."

یک جوان مهاجر افغان که او نیز نمی‌خواهد نام و صدایش در گزارش نشر شود به رادیو آزادی گفت، چندین بار برای تمدید ویزایش به دفتر کفالت و دفاتر پولیس ایران مراجعه کرد، اما ویزا‌یش تمدید نشد.

او می‌گوید، با مشکلات امنیتی که دارد نمی‌تواند به افغانستان برگردد و در کنار دیگر مشکلات در ایران، با برخورد نادرست نیز روبه‌رو می‌شود.

فعلاً در این مدرک‌ها که برای سرشماری دادند نمی‌توانید که سیم کارت بخرید، درس و تحصیل با این مدرک نمی‌شود، ح

در همین حال مهاجران افغان در ایران که برگ تردد یا سند اقامت دریافت کرده اند، می‌گویند، با این مدرک تنها می‌توانند در شهر گشت و گذار کنند و دیگر هیچ امتیاز برای شان ندارد.

یک تن از آنان که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:
"فعلاً در این مدرک‌ها که برای سرشماری دادند نمی‌توانید که سیم کارت بخرید، درس و تحصیل با این مدرک نمی‌شود، حساب بانکی هم اصلاً برایت باز نمی‌کنند چون می‌گویند که این مدرک موقتی است، درس هم اگر بخواهی بخوانی خیلی مرحله جنجالی دارد و از وقتت هم می‌مانی، با این مدرک فقط تردد داری، جواز کار نداری، کار هم غیر قانونی می‌کنید، باید مدرک بدهند بتوانیم درس بخوانیم، حساب باز کنیم، با این مدرک‌ها هیچ کار کرده نمی‌توانیم."

اما آقای رضا دوست در صحبت با خبرگزاری ایرنا گفته است، هفتۀ گذشته کمیسیون ویژه‌ای با حضور وزیر داخله ایران برگزار شد که در آن تصمیم گرفته شد تا برای همه اتباع شاغل که کارت شناسه کار دارند، کارت اقامت ویژه صادر کنند.

به اساس گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ رئیس جمهور ایران در امور افغانستان که به تازگی به حیث سفیر ایران در افغانستان مقرر شده، شمار شهروندان افغانستان مقیم در این کشور را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده است.