تبصره دو روزنامه جهان در مورد ممنوعیت کار زنان و بیماری سینه و بغل در افغانستان

آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

روزنامه تلگراف در شماره اخیر خود بر موضوع ممنوعیت کار خانم‌ها در موسسات غیر دولتی خارجی و داخلی در افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه سخنان یک خانم بنام فاطمه را نشر نموده که در موسسه حمایت از اطفال کار می‌کند.

خانم فاطمه می‌گوید که بدون کارمندان زن این موسسات در افغانستان بطور موثر کار کرده نمی‌توانند.

فاطمه در بخش تعلیم کار می‌کرد و بیشتر از یک هفته می‌شود که طالبان او را از کار منع کرده اند.

او می‌گوید که طالبان او را از رفتن به کار متوقف ساخته و به او گفتند که به کار زنان در موسسات خیریه در افغانستان نیازی نیست. او می‌افزاید که با شنیدن این سخن حیران و خشمگین شده و دلش شکست.

به گفته او وقت امتحانات شاگردانش بود و اگر او نتواند کار خود را ادامه بدهد تمام زحمات یک ساله وی بیهوده می‌شود.

یک روزنامه دیگر غربی به یک مشکل دیگر اطفال توجه کرده است.

روزنامه اندیپندنت می‌نویسد که بیماری سینه و بغل در بین اطفال در افغانستان بیشتر شده و تحت حاکمیت طالبان این دومین زمستانی است که علايم این مریضی در بین اطفال کمتر از پنج سال افزایش یافته است.

در بخش دیگر مطلب اندیپندنت می‌خوانیم که کمیته صلیب سرخ گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی بیماری سینه و بغل در افغانستان ۳۵ درصد افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۱ یعنی دو سال قبل صلیب سرخ از روی معلومات بدست آورده از ۳۳ شفاخانه بیش از ۱۵۷ هزار مورد مرض سینه و بغل را ثبت کرده بود و در سال ۲۰۲۲ این تعداد به ۲۱۳ هزار مورد بلند رفته.

به باور روزنامه این موارد در بین اطفال کمتر از ۵ سال تقریباً دو برابر شده است.

روزنامه از قول سازمان جهانی صحت نوشته است که با سرد شدن هوا در افغانستان موارد بیماری نفس تنگی هم افزوده است و یک مرض دیگر صرفه هم در زمستان جاری سرایت کرده است.

نماینده سازمان جهانی صحت برای افغانستان داکتر لو دا پنگ به روزنامه اندیپندنت گفته است در افغانستان هنوز هم بیش از ۱۳ میلیون نفر در جا‌های زندگی می‌کنند که در آنجا‌ها خدمات ابتدایی صحی وجود ندارد و به گفته لودا پنگ در بیمارستان‌های عمومی و بزرگ افغانستان ۲۸ آنها هم اکنون پول پیشبرد خدمات را ندارند.

روزنامه از قول سازمان جهانی صحت می‌نویسد که گفته است به ۳۵۰ میلیون دالر نیاز است تا وضعیت عاجل صحی در این کشور کنترل شود.