شکایت شماری از افغان‌ها از کمبود برق و آب در زمستان

یک خانواده بی‌بضاعت در ولایت هرات. عکس از آرشیف

سرمای شدید زمستان و سخت‌ترشدن زندگی بر شهروندان افغانستان.

برخی از آنان می‌گویند که از یک سو کمک‌های بشردوستانه قطع شده و از سوی دیگر نبود امکانات گرمایشی زندگی را بیش از پیش برایشان دشوار کرده است.

معروف و بهار، دو تن از باشندگان شهر کابل به رادیو آزادی می‌گویند، تنها ساعات محدودی به برق دسترسی دارند که آن هم در ساعاتی است که نمی‌توانند استفاده کنند:
"مردم اگر در نبود مواد سوخت برق استفاده می‌کردند، حالا برق هم به درستی نیست و این زندگی مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است."

بهار: از روزی که هوا سرد شده است، به آب هم دسترسی نداریم.

"ما در طول یک شبانه روز دو یا سه ساعت برق داریم که از آن استفاده کرده نمی‌توانیم. در کنار آن از روزی که هوا سرد شده است، به آب هم دسترسی نداریم. مجبور هستیم آب آشامیدنی را بخریم."

یکی از باشندگان شهر مزارشریف که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید، با افزایش سردی هوا پرچاوی‌های برق بیشتر شده است و نمی‌توانند خانه‌شان را گرم کنند:
"تمام حمام‌ها بند شده است. آب‌ها را یخ زده است. برق هم به درستی نداریم. مردم نمی‌توانند مواد سوخت خودشان را تامین کنند. کمک‌ها هم به افراد نیازمند به درستی نمی‌رسد. "

در همین حال حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا در کنترل طالبان می‌گوید، میزان استفاده از برق در زمستان افزایش می‌یابد و با وجود قطع بودن برق وارداتی ازبیکستان، آنان تلاش می‌کنند که با استفاده از منابع داخلی بخشی از نیازمندی به انرژی برق را رفع کنند:
"ما تلاش می‌کنیم که از طریق منابع داخلی به نیازهای شبانه روزی برق مردم رسیدگی صورت بگیرد برای توزیع برق روزانه از دستگاه برق حرارتی نیز استفاده می‌کنیم."

این در حالیست که با رسیدن موج سرما در بسیاری از ولایات افغانستان شهروندان با مشکلات جدی از جمله بی‌برقی و کمبود آب روبه‌رو شدند.

حکومت طالبان روز سه‌شنبه گفته بود که در نتیجۀ سرمای شدید در روزهای اخیر ۱۶ تن در ولایت‌های بادغیس، فاریاب، نیمروز وئغزنی جان باختند و هزاران مواشی تلف شده اند.