بسته شدن حمام‌های زنانه از سوی طالبان زنان را با مشکلات مواجه کرده است

شماری از زنان افغان

با افزایش سردی هوا، زندگی در افغانستان سخت‌تر شده است.

شماری از بانوان می‌گویند، به دلیل بی‌نظمی در برق و یخ زدن شیرهای آب و نداشتن توان تهیۀ مواد سوخت نمی‌توانند به حمام و نظافت خود و فرزندان‌شان برسند.

لطیفه، یک تن از باشندگان شهر کابل می‌گوید، پیش از بسته‌شدن حمام‌های عمومی زنانه از سوی طالبان، می‌توانست که با هزینۀ کم به نظافتش برسد، اما اکنون با سرد شدن هوا این کار برایش دشوار شده است:
" از روزی که هوا خنک شده است، ما به مشکلات زیادی دچار هستیم قبلاً حمام بود. به مقدار پول کم استفاده می‌کردیم. اما حالا سخت و غیر قابل تحمل است. هرچند ما حمام‌های سیار آفتابی هم تهیه کردیم، اما به دلیل اینکه این روزها ابری است آن هم به درستی کار نمی‌دهد."

این زنان در حالی از بسته ماندن حمام‌های عمومی شکایت دارند که بر بنیاد گزارش سازمان‌های بین‌المللی بیش از نیم نفوس افغانستان با فقر مواجه هستند.

حمام های زنانه را طالبان بستند طفل‌های خرد، مریضان و خانم‌ها چگونه حمام کنند. واقعاً سخت است.

یکی از شهروندان هرات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، طالبان باید در نظر داشته باشند که مردم افغانستان اقتصاد خوب ندارند و به دلیل سردی هوا نمی‌توانند به راحتی حمام کنند:
"در چنین شرایط که خانه هیچ امکانات گرمایشی ندارد، ما مجبور هستیم که برویم به حمام‌های عمومی. در حالی بنابر دستور طالبان از آن هم محروم شدیم. حالا طفل‌های خرد، مریضان و خانم‌ها چگونه حمام کنند. واقعاً سخت است."

فریبا، دیگر باشندۀ هرات می‌گوید که زنان در افغانستان از ابتدایی‌ترین امکانات محروم شدند.

او به رادیو آزادی گفت، بسیاری از خانواده‌های را سراغ دارد که نتوانستند دو و یا سه هفته حمام کنند:
"زمستان سال جاری یکی از سردترین زمستان‌ها است و امکانات بسیار کم است. بسیاری از دوستانم از کمبود امکانات دو یا سه هفته حمام نکرده اند این وضعیت برایم غیر قابل توصیف است."

از عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در مورد اینکه حمام‌های زنانه تا چه زمانی بسته خواهند ماند و آیا طالبان در این هوای سرد تصمیم دارند حمام‌های زنانه را بازگشایی کنند پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

این در حالیست به گزارش برخی از رسانه‌های محلی، در شهر هرات برای چند روزی حمام‌های عمومی به روی زنان باز شد، اما ماموران امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان درب این حمام را دوباره بسته اند.

زنان بیشتر با پرداختن ۳۰ یا ۴۰ افغانی از حمام‌های عمومی برای نظافت خود و فرزندان‌شان و در مواقعی برای شستن لباس‌های شان استفاده می‌کردند.

طالبان در بیش از یک و نیم سال حاکمیت‌شان در افغانستان محدودیت‌هایی شدیدی را بر زنان و دختران وضع کرده اند.

ممنوعیت تحصیل در پوهنتون‌ها و آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، منع زنان از کار در اداره‌های غیردولتی و بسیاری از اداره‌های دولتی، اجباری شدن حجاب، عدم سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی و نرفتن به پارک‌های تفریحی، حمام‌های زنانه و ورزشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌ها اند.