توماس نیکلاسن: همسایه‌های افغانستان در صلح و ثبات این کشور نقش مهم دارند

نشست مشترک نماینده های خاص اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه در مورد افغانستان. 29 جنوری 2023

توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان برای تأمین صلح و ثبات در این کشور، نقش کشورهای همسایه و منطقه را مهم می‌داند، افغانستانی‌که به‌گفتهٔ نیکلاسن، حقوق تمام افغان‌ها در آن رعایت شود و پیشرفت کند.

توماس نیکلاسن امروز یکشنبه در صفحهٔ توییتر‌ش نوشته است: "اتحادیهٔ اروپا برای رسیدن به همین هدف، به همکاری‌ها و کار نزدیکش با کشورهای آسیای میانه ادامه می‌دهد."

این مقام بلند‌پایهٔ اتحادیهٔ اروپا در حالی این اظهارات را بیان کرده که هفته گذشته در نشست مشترک اتحادیه اروپا و پنج کشور آسیای مرکزی که در مورد افغانستان در بروکسل برگزار شده بود، اشتراک کرده بود.

پنج کشور آسیای میانه، ازبیکستان، تاجیکستان، قرغزستان، قزاقستان و ترکمنستان و نمایندگان شماری از کشورهای اروپایی پس از دیدار به تاریخ ۲۰ جنوری سال روان در اعلامیه‌ای مشترک بر صلح و ثبات افغانستان تأکید کردند.

در این اعلامیه به ایجاد یک حکومت فراگیر از طریق راه و روند مشروع سیاسی، احترام به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، مصونیت حقوق بشر و بر آغاز دوباره آموزش زنان و دختران تأکید شده‌است.

در این اعلامیه همچنان در مورد وضعیت اقتصادی و بشری افغانستان ابراز نگرانی شده و برای ادامه کمک به افغان‌ها درخواست شده‌است.

در اعلامیهٔ مشترک اشتراک کنندگان نشست بروکسل، در مورد تهدید امنیتی از افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه هم نگرانی شده و از طالبان خواستند برای سرکوب هراس‌افگنان گام‌های ملموس بردارند.

اما طالبان همواره اطمینان می‌دهند که از خاک افغانستان به ضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

از زمانی‌که طالبان دوباره به قدرت رسیدند کشورهای همسایه و منطقه بدون اشتراک طالبان در تاجیکستان، هند و شماری از کشورهای اروپایی در مورد وضعیت افغانستان نشست برگزار کردند.

اما با وجود این نگرانی‌ها هنوز هم برای بهبود وضعیت جاری افغانستان کدام طرح و برنامه عملی دیده نشده که بر اساس آن امیدی بر بیرون آمدن افغان‌ها از مشکلات کنونی باشد.